Παρασκευή 27 Δεκεμβρίου 2019

Δε με νοιάζει αν θα γίνεις επιστήμονας. Άνθρωπο σε θέλω!


14 Σεπτέμβρη 2001.
Τη μέρα που πέθανε ο Καζαντζίδης είχαν ανακοινωθεί εκείνη τη χρονιά οι βάσεις των Πανελληνίων. Και να ήθελα να το ξεχάσω δε γίνεται. Καρφωμένοι στην τηλεόραση, περιμέναμε να βγουν οι σχολές κι ολοένα κοβόταν η μετάδοση από κάποιο νέο για το θάνατο του λαϊκού τραγουδιστή.

Σκηνές αποτυπωμένες στην ψυχή. Στιγμές που δεν ξεχνάς. Στιγμές που κάθε χρονιά, σε κάθε ανακοίνωση βάσεων θυμάσαι.

Το ίδιο χτυποκάρδι. Το ίδιο αίσθημα ναυτίας σε εκείνη την αναμονή που θεωρείς πως καθορίζει το μέλλον σου. Και που αλήθεια το καθορίζει, αλλά όχι στο βαθμό που περίμενες. Όχι όπως μπορεί να ήθελες, όχι όπως το έκανε παλιά. Άλλαξαν οι εποχές. Άλλαξε η οικονομία. Άλλαξαν πολλά.

Ένα παιδί γεμάτο ελπίδες μπαίνει σε μια σχολή με όνειρα. Και βγαίνει με άλλα τόσα. Μόνο που στην έξοδο το περιμένει και μια μεγάλη ψυχρολουσία. Εκείνη των συμβιβασμών, των ανύπαρκτων ευκαιριών, των κλεισμένων θυρών.

Και το αναγκάζουν να κάνει διαρκείς εκπτώσεις σε όσα τόλμησε ποτέ να θελήσει για τον εαυτό του. Άλλοτε το αναγκάζουν σε φυγή. Κι άλλοτε σε μια απίστευτη στροφή προκειμένου να μπορέσει να ζήσει.

Κι άλλες πάλι φορές, του δίνουν αυτό που σπούδασε αλλά στην άσχημη εκδοχή του. Εκείνη που αρνείται κανείς να ξυπνήσει για να πάει στη δουλειά. Γιατί εκεί είναι που βλέπει τους εφιάλτες κι όχι στο μαξιλάρι του.

Κι έτσι, ύστερα από χρόνια και χρόνια πάνω στα βιβλία, με υποτροφίες, μεταπτυχιακά, σεμινάρια και πιστοποιήσεις, με κόπο να γίνεις όσο το δυνατόν καλύτερος, αναρωτιέσαι: Άξιζε;

Δεν ξέρω να σου πω. Ξέρω μόνο πως τον άνθρωπο δεν τον φτιάχνουν οι περγαμηνές. Ούτε τον κατηγοριοποιεί το αν πέρασε ή δεν πέρασε πουθενά.

Τον άνθρωπο τον φτιάχνει το μέσα του και πόσο ο ίδιος το αφήνει να αναπτυχθεί.

Κοινότυπο θα μου πεις αυτό το σχετικό με την κοινωνική παιδεία, αλλά ισχύει, πως να το κάνουμε; Πάρε τριάντα πτυχία, πέρνα από τα πιο σπουδαία πανεπιστήμια. Αν είσαι παλιάνθρωπος, τι να το κάνω;

Αν δεν ξέρεις να φερθείς, να σταθείς, να μιλήσεις, τότε τι να σε κάμω;

Μπορεί να έμαθες να λύνεις διαφορικές εξισώσεις, νομικούς κώδικες κι ανατομίες. Να έμαθες από κρασιά, ιατρικά εργαλεία και ηλεκτρικά ρεύματα. Αν δεν έμαθες να είσαι άνθρωπος και να φέρεσαι σαν άνθρωπος, τότε έχουμε μεγάλο πρόβλημα…
Γι’ αυτό ξέχνα για λίγο τις βάσεις. Ο καθένας τον βρίσκει το δρόμο του σε τούτη τη ζωή. Είτε περνώντας μέσα από κάποιο πανεπιστήμιο, είτε και όχι.
Δεν είναι αυτό που κάνει κάποιον να ξεχωρίζει. Μην μπερδεύεσαι.

Φρόντισε να είσαι σωστός.
Φρόντισε να είσαι Άνθρωπος πάνω από όλα και τα υπόλοιπα θα έρθουν.

Είτε, λοιπόν είσαι από τους «επιτυχημένους» ή τους «παραπονούμενους» των πανελληνίων εξετάσεων, εγώ θα σου πω τούτο:

Γίνε άνθρωποςΜόνο αυτό να έχεις στο νου. Κι όλα τα άλλα, άφησε τα να τα φέρει όπως θέλει ο καιρός… Εκείνος ξέρει κάτι περισσότερο…






Πηγή: www.mpampades.eu

20 επαγγέλματα του μέλλοντος


Το Βρετανικό Υπουργείο Επιχειρήσεων, Καινοτομίας και Δεξιοτήτων ζήτησε πρόσφατα από μια ομάδα επιστημόνων που ασχολούνται με τις τεχνολογίες του μέλλοντος να περιγράψουν πώς η τεχνολογική και επιστημονική πρόοδος θα επηρεάσει τα σημερινά επαγγέλματα.

Τα αποτελέσματα παρουσιάστηκαν από την ομάδα Fast Future Research στην Έκθεση «Shape of Jobs to Come» και ήταν πραγματικά εκπληκτικά. Η μελέτη παρουσίασε 20 επαγγέλματα, που ενδέχεται να θεωρούνται συνηθισμένα το 2020 ή το 2030 σήμερα όμως ακούγονται σαν σενάριο επιστημονικής φαντασίας.

Χειρουργοί που θα κάνουν επεμβάσεις για να δίνουν μεγαλύτερη χωρητικότητα μνήμης στους ανθρώπους, ελεγκτές καιρού, κατασκευαστές ζωντανών ανθρώπινων μελών και  «κάθετοι» αγρότες είναι μόνο μερικά από τα μελλοντικά επαγγέλματα που παρουσιάστηκαν. 

Διαβάστε παρακάτω τη λίστα με τα 20 πιο ενδιαφέροντα επαγγέλματα του μέλλοντος:
  • Κατασκευαστές μελών του ανθρώπινου σώματος. Η τεχνολογία θα προχωρήσει αρκετά ώστε να δημιουργούνται ζωντανά ανθρώπινα μέλη με αποτέλεσμα να υπάρξει ανάγκη κατασκευαστών μελών του σώματος, καταστήματα που θα τα πωλούν και θα τα επισκευάζουν
     
  • Νανο-γιατροί. Πρόοδοι στον τομέα της νανοτεχνολογίας για τη δημιουργία υπο-ατομικών συσκευών και θεραπειών είναι πολύ πιθανόν να φέρουν αλλαγές στην προσωπική περίθαλψη και έτσι θα χρειαστεί μια νέα γενιά νανο-ειδικών ιατρικής που θα διαχειρίζονται τις νέες θεραπείες
     
  • Αγρότες γενετικά τροποποιημένων τροφίμων. Οι αγρότες νέας γενιάς θα καλλιεργούν φυτά και θα εκτρέφουν ζώα που θα είναι γενετικά τροποποιημένα έτσι ώστε να παράγουν περισσότερη τροφή και να περιέχουν θρεπτικές πρωτεΐνες
     
  • Διαχειριστές/ σύμβουλοι ηλικιωμένων. Θα χρειαζόμαστε ειδικούς οι οποίοι θα διαχειρίζονται την υγεία και τις ανάγκες του πληθυσμού ηλικιωμένων. Θα μπορούν να χρησιμοποιούν μια σειρά από νέες θεραπείες φαρμάκων, ψυχικής υγείας και εκγύμνασης
     
  • Χειρούργοι αύξησης της μνήμης. Χειρουργοί θα μπορούν να προσθέσουν επιπλέον μνήμη σε ανθρώπους και να βοηθήσουν αυτούς που είναι υπερβολικά εκτεθειμένοι σε πληροφορίες και χρειάζονται περισσότερη μνήμη για να αποθηκεύουν την ενέργεια
     
  • Ηθικιστές της Νέας επιστήμης. Καθώς η επιστημονική πρόοδος επιταχύνεται σε τομείς όπως η κλωνοποίηση, ενδέχεται να χρειαστεί μια νέα γενιά ανθρώπων που θα καταλαβαίνουν την επιστήμη και θα βοηθούν την κοινωνία να κάνει ηθικές επιλογές εξέλιξης. Δεν θα είναι πια ζήτημα το αν μπορούμε να κάνουμε κάτι αλλά το αν πρέπει
     
  • Διαστημικοί πιλότοι, τουριστικοί ξεναγοί και αρχιτέκτονες. Με εταιρείες ήδη πολλά υποσχόμενες στον τουριστικό χώρο, θα χρειαστούμε πιλότους και ξεναγούς του διαστήματος καθώς και αρχιτέκτονες που θα σχεδιάζουν που θα ζούμε και θα εργαζόμαστε. Τρέχοντα έργα στο SICSA (Πανεπιστήμιο του Χιούστον) περιλαμβάνουν ένα θερμοκήπιο στον Άρη, σεληνιακά φυλάκια και οχήματα εξερεύνησης του διαστήματος
     
  • Κάθετοι αγρότες. Τα κάθετα αγροκτήματα, σε ουρανοξύστες στο κέντρο των πόλεων θα αυξηθούν εντυπωσιακά μέχρι το 2030
     
  • Ειδικοί αντιστροφής της κλιματικής αλλαγής. Όσο αυξάνονται οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, θα χρειαστούν μηχανικοί – επιστήμονες για να συμβάλουν στη μείωση ή ανατροπή των αποτελεσμάτων. Το φάσμα των επιστημών και τεχνολογιών που χρησιμοποιούν θα περιλαμβάνει, ενδεχομένως, τη συμπλήρωση των ωκεανών με ρινίσματα σιδήρου και την τοποθέτηση γιγαντιαίων ομπρελών που θα εκτρέπουν τις ακτίνες του ήλιου
     
  • Εφαρμοστές καραντίνας. Εάν ένας θανατηφόρος ιός αρχίσει να εξαπλώνεται ταχέως, λίγες χώρες, και λίγοι άνθρωποι, θα είναι έτοιμοι. Οι νοσοκόμες δεν θα επαρκούν. Καθώς τα ποσοστά θνησιμότητας αυξάνονται και οι πόλεις θα κλείνουν, κάποιος θα αναλαμβάνει τη φύλαξη των πυλών
     
  • Αστυνομία καιρικών μετατροπών. Η κλοπή σύννεφων για να δημιουργηθεί βροχή, είναι κάτι που ήδη συμβαίνει σε κάποιες γωνιές του πλανήτη και στο μέλλον θα χρειάζονται ειδικά σώματα που θα προστατεύουν τα σύννεφα και θα ελέγχουν ποιος έχει δικαίωμα να ψεκάσει με ιωδίδια (τα ιωδίδια με την πάροδο του χρόνου υφίστανται σε περιορισμένη έκταση διάσπαση, κατά την οποία ελευθερώνεται ιώδιο) αργύρου  για να προκαλέσει βροχή από τα περαστικά σύννεφα
     
  • Εικονικοί δικηγόροι. Όσο περισσότερο επικοινωνούμε online, τόσο θα αυξάνεται η ανάγκη για ειδικούς δικηγόρους που θα επιλύουν νομικές διαφορές μεταξύ ατόμων που ζουν σε διαφορετικές χώρες με διαφορετικά νομικά συστήματα 

  • Εικονικοί διαχειριστές / ψηφιακοί καθηγητές. Ευφυή είδωλα ή χαρακτήρες υπολογιστών (avatar) ενδέχεται να βοηθούν ή ακόμα και να αντικαταστήσουν τους εκπαιδευτικούς στις τάξεις 

  • Κατασκευαστές εναλλακτικών οχημάτων. Θα χρειαστούμε σχεδιαστές και κατασκευαστές της επόμενης γενιάς μέσων μεταφοράς, χρησιμοποιώντας εναλλακτικά υλικά και καύσιμα
     
  • Προσωπικοί παρουσιαστές ειδήσεων. Καθώς το τηλεοπτικό, ραδιοφωνικό και διαδικτυακό περιεχόμενο γίνεται όλο και περισσότερο εξατομικευμένο, θα υπάρχουν θέσεις εργασίας για ανθρώπους που θα εργάζονται με παραγωγούς και διαφημιστές ώστε να δημιουργούν ειδήσεις και θέματα ανάλογα με τα προσωπικά ενδιαφέροντα του καθενός. Η εξατομίκευση θα γίνεται από ηλεκτρονικούς υπολογιστές ενώ η παρουσίαση των ειδήσεων θα γίνεται από ανθρώπους
     
  • Καθαρίστριες δεδομένων. Καθώς αυξάνονται τα ηλεκτρονικά δεδομένα και οι πληροφορίες για τον καθένα μας, θα χρειαζόμαστε οπωσδήποτε μια ειδικές καθαρίστριες - ές που θα ξεφορτώνεται με ασφάλεια ό,τι δεν χρειαζόμαστε 

  • Οικιακή ηλεκτρονική βοηθός. Οι ηλεκτρονικές βοηθοί θα μας βοηθούν να οργανώνουμε την ηλεκτρονική ζωή μας, θα οργανώνουν τα email μας, θα εξασφαλίζουν την σωστή αποθήκευση των προφίλ, των δεδομένων και των passwords μας
     
  • Χρηματιστές χρόνου. Ο χρόνος πάντα ήταν χρήμα και υπάρχουν ήδη άνθρωποι που αναλαμβάνουν διαχείριση χρόνου. Στο μέλλον, ενδεχομένως να προκύψουν και αγορές όπου ο χρόνος θα διαπραγματεύεται ως εναλλακτική νομισματική μονάδα
     
  • Υπάλληλοι κοινωνικής δικτύωσης. Ενδεχομένως να χρειαστούμε εργαζόμενους που θα αναλάβουν ανθρώπους που έχουν υποστεί τραύματα ή έχουν μπει στο περιθώριο της κοινωνικής δικτύωσης
     
  • Προσωπικοί μάνατζερ. Αυτή η δουλειά θα είναι προέκταση του ρόλου που σήμερα παίζουν οι στυλίστες και οι μάνατζερς των διασημοτήτων. Θα είναι ο υπεύθυνος για την δημιουργία της προσωπικής μας «μάρκας» χρησιμοποιώντας κοινωνική δικτύωση και άλλα μέσα
     
     
     
Πηγή: www.tanea.gr με πληροφορίες από https://fastfuture.com

Δευτέρα 19 Αυγούστου 2019

Δέκα παρά μία συμβουλές για την Τρίτη Λυκείου


 Δεν είναι η αρχή ούτε το τέλος του κόσμου


Δέκα παρά μία συμβουλές για την Τρίτη λυκείου. Από τα λάθη των παλιών να μαθαίνουν οι καινούριοι δεν λένε; 
 

1. Κράτα τις ισορροπίες.

Το δυσκολότερο που έχεις να κάνεις σε μια χρονιά όπως η Τρίτη λυκείου, αν ρωτάς εμένα,  δεν είναι ούτε το διάβασμα, ούτε οι εξετάσεις. Είναι να καταφέρεις να κρατάς τις ισορροπίες. Είναι η πρώτη φορά που έχεις να διαχειριστείς το πρόγραμμα σου ως ενήλικας. Και πρέπει να βάλεις προτεραιότητες και να δημιουργήσεις μια καθημερινότητα που να ανταποκρίνεται στις δικές σου αντοχές και στα δικά σου θέλω.  Το διάβασμα 24 ώρες το 24ώρο δεν παίζει. Όπως και το διάβασμα μια φορά τη βδομάδα, αν και όταν, χαλαρά δεν είναι ότι καλύτερο. Εσύ καθορίζεις πώς, πού, πότε μα κάνε το με ένα τρόπο που να σε ευνοεί και να σε βοηθά. Κι έπειτα, άφησε χρόνο για τον εαυτό σου να ξεκουραστεί, να χαλαρώσει. Μην παραμελήσεις τις εξόδους σου, ένταξε τις στο πρόγραμμα. Αφιέρωσε χρόνο στους φίλους σου, στην οικογένεια σου. Απλά απόφυγε τις υπερβολές. 

2. Να σε προσέχεις.

Εσύ είσαι υπεύθυνος να προσέχεις και να φροντίζεις τον εαυτό σου, ώστε να είναι παραγωγικός. Να σε βάζεις για ύπνο νωρίς, να ξυπνάς νωρίς. Να σου φτιάχνεις ένα φραπέ για το δρόμο. Να τρως καλά. Να πίνεις νερό. Να γυμνάζεσαι. Να ντύνεσαι ωραία. Να επιμελείσαι τον τρόπο που δείχνεις, έτσι ώστε να νιώθεις καλά με τον εαυτό σου. Όταν νιώθεις κουρασμένος να σε επιβραβεύεις με λίγη  ξεκούραση. Να αντιλαμβάνεσαι πότε δεν είσαι παραγωγικός και να κάνεις κάτι άλλο για να ξεχνιέσαι. Εσύ και ο εαυτός σου να βρίσκεστε σε μία σχέση ηρεμίας και όχι κόντρας.
 

3. Να διαβάζεις παραγωγικά.

Το διάβασμα δεν είναι μαραθώνιος, όποιος αντέξει περισσότερο. Δεν μετριέται στις ώρες. Το θέμα είναι να είσαι παραγωγικός. Τι να τις κάνεις 8 ώρες διάβασμα τουτέστιν «βλέπω το ταβάνι και σκέφτομαι τα άσχετα, των ασχέτων, ώ άσχετα. Κι έπειτα αποφασίζω να βάλω ινσταγκραμ στόρι τα βιβλία μου και βλέπω σε τακτά πυκνά διαστήματα ποιος το είδε και ποιος όχι μέχρι να καταλήξω να αναλύω το προφίλ κάποιου που είδα κάπου, κάποτε και τελικά να συνειδητοποιήσω ότι πεινώ και να πάω να φάω κάτι». Καλύτερα να διαβάσεις μία ώρα, αλλά να διαβάσεις. Να βρεις τον τρόπο που σε βολεύει. Ησυχία ή φασαρία; Μουσική ή χωρίς; Στο γραφείο ή στην κουζίνα; Με καφέ ή χυμό; Κλείσε το τηλέφωνο. Ξέχασε όλα τα υπόλοιπα για λίγο και συγκεντρώσου 100% σ’ αυτό που κάνεις. Θα δεις ότι τελικά χρειάζεται πολύ λιγότερος χρόνος απ’ όσο πίστευες.

4. Να μη συγκρίνεσαι.

Ο κάθε άνθρωπός είναι μοναδικός. Έχει τους δικούς του ρυθμούς, τα δικά του προτερήματα και μειονεκτήματα. Λειτουργεί με το δικό του τρόπο. Πρέπει να το αναγνωρίζεις. Να μην έχεις απαιτήσεις από τον εαυτό σου που δεν μπορεί να διεκπεραιώσει. Να ξέρεις που υπερέχεις και που μειονεκτείς και να εφαρμόζεις τις απαιτήσεις που έχεις για τον εαυτό σου σε αυτά τα πλαίσια. Αν ο άλλος διαβάζει 12ώρα, δικό του θέμα. Σημείωση κατά πάσα πιθανότητα ψεύδεται ή υπερβάλλει. Όπως και να ‘χει, το θέμα είναι πόση ώρα χρειάζεσαι εσύ για να είσαι εντάξει με το διάβασμα σου, να νιώθεις ότι τα ξέρεις. Το αν ο άλλος διαβάζει λιγότερο ή περισσότερο, αν βγαίνει πιο συχνά ή όχι, είναι καθαρά δικό του θέμα. Κι όπως εσύ δε συγκρίνεσαι να μην αφήσεις κι άλλους να το κάνουν. Ούτε γονείς, ούτε καθηγητές, ούτε φίλους, ούτε κανένα. Η Τρίτη λυκείου είναι ένας προσωπικός αγώνας από σένα για σένα.

5. Να ξέρεις πότε να χαλαρώσεις και πότε να πιεστείς.

Δεν μπορείς να πάρεις όλο το χρόνο στο full speed και πρέπει να το ξέρεις αυτό, αλλιώς θα μείνεις από μπαταρία κάπου γύρω στα Χριστούγεννα. Οπόταν σε περιόδους χωρίς ιδιαίτερη πίεση, μην υποβάλλεις εσύ τον εαυτό σου σε έξτρα. Να σε αφήνεις, να χαλαρώνεις. Να ξεφεύγεις. Και το αντίθετο βέβαια. Δεν μπορείς να πάρεις όλο το χρόνο στο φλου. Όταν δυσκολέψουν τα πράγματα πρέπει να μαζευτείς και να διαβάσεις. Κι αν έρθουν στιγμές που πνίγεσαι και δεν αναπνέεις. Κι είναι όλα, τόσο πολλά που δεν ξέρεις από πού να πιαστείς και νιώθεις κουρασμένος κι απεγνωσμένος. Πάρε το χρόνο και τον αέρα σου. Πάτα το “PAUSE” και ξέκλεψε λίγες στιγμές ξεκούρασης και ηρεμίας μακριά απ’ όλους κι απ’ όλα. Ώστε να φορτίσεις μπαταρίες και να μπορείς να ανταπεξέλθεις.

6. Μη σπαταλάς το χρόνο σου στην τάξη ή στο φροντιστήριο.

Αφού πηγαίνεις που πηγαίνεις. Θέλοντας και μη κάθεσαι σ’ εκείνη την καρέκλα κι έχεις κάποιο να μιλά μπροστά σου. Παρά να σπαταλάς το χρόνο σου να βλέπεις έξω από το παράθυρο, να μιλάς στο messenger, να σκέφτεσαι οτιδήποτε άσχετο. Αξιοποίησε εκείνο το χρόνο που έτσι κι αλλιώς θα τον περάσεις σ’ εκείνη την καρέκλα να μάθεις κάτι για να μην έχεις να το διαβάσεις μετά που θα μπορείς να κάνεις ό,τι θέλεις. Εξοικονόμηση χρόνου λέγεται.

7. Απέφυγε τις εντάσεις και οτιδήποτε σε αποσυντονίζει.

Να κρατάς κοντά σου όλα όσα σου κάνουν καλό, να διώχνεις όσα σε γκριζάρουν. Να περνάς χρόνο με την οικογένεια σου μεν, να μην τους αφήνεις να σε αγχώνουν δε. Κι αν προκύψει τσακωμός προτίμησε να υποχωρήσεις, παρά να δημιουργείς μια ατμόσφαιρα μη ευνοϊκή για σένα. Να κάνεις πράγματα που αγαπάς, να μη σταματήσεις τα χόμπι σου, αλλά ως το σημείο που δε σε αποσυντονίζουν, κουράζουν, αγχώνουν. Να ερωτευτείς- έτσι κι αλλιώς 18 είσαι αν όχι τώρα πότε;- αλλά μην το αφήσεις να σε παρασύρει εκτός τροχιάς. Κράτα όσα σε κάνουν χαρούμενο, διώξε όσα σου κάνουν κακό.

8. Να έχεις στόχους , να δημιουργείς κίνητρα.

Να ξέρεις γιατί κάνεις ότι κάνεις. Να έχεις κάπου να στοχεύεις. Κι αν ο στόχος σου είναι καθαρός να μην πάρεις τα μάτια σου από πάνω του. Να τον υπενθυμίζεις στον εαυτό σου κάθε βράδυ πριν πας για ύπνο και κάθε πρωί με το που ξυπνάς. Να κάνεις εικόνα τον εαυτό σου να τον επιτυγχάνει. Να θυμάσαι ότι είσαι ένα βήμα πριν τη φοιτητική ζωή και τα καλύτερα χρόνια της ζωής σου, κάθε αγώνας που δίνεις δεν πάει στράφι. 

9.Να θυμάσαι πως είναι απλά Παγκύπριες.

Δεν είναι η αρχή ούτε το τέλος του κόσμου. Θα έρθουν καλύτερα, θα έρθουν και χειρότερα. Είναι μεν σημαντικές, αλλά δεν είναι σημείο αναφοράς. Δεν καθορίζουν το ποιος είσαι και το τι θα κάνεις με τη ζωή σου. Δεν είναι ο μόνος δρόμος. Η ζωή είναι γεμάτη επιλογές και ευκαιρίες. Όσοι προσπαθήσουν θα ανταμειφθούν και δεν είναι ο βαθμός το μόνο μέσο ανταμοιβής. Δώσε το καλύτερο που μπορείς και κράτα το κεφάλι ψηλά κι ένα χαμόγελο για τον εαυτό σου που το πάλεψε. Όλα τ’ άλλα θα έρθουν από μόνα τους.



Πηγή: https://beezdom.com

Η Παιδεία είναι το μόνο αντίδοτο στην κρίση και ξεκινά από το σπίτι


«Ίσως η κυριότερη παθογένεια των τελευταίων πολλών ετών να είναι το γεγονός ότι τα νέα ζευγάρια περίμεναν από τους δασκάλους των παιδιών τους να τα μάθουν τα αντίθετα με τα όσα οι ίδιοι, διά του παραδείγματος, τα μάθαιναν στο σπίτι…»

Το παραπάνω σχόλιο μου για ένα ακόμα απόσταγμα σοφίας της σπουδαίας αυτής Ελληνίδας αφορά τα όσα κατά καιρούς μας έχει πει για τους νέους και την παιδεία, αλλά εμπεριέχει και προσωπικές, τόσο επαγγελματικές όσο και οικογενειακές εμπειρίες.
Δεν υπάρχει στοχαστής, φιλόσοφος, παιδαγωγός που να μην μας μιλά για τη δύναμη του παραδείγματος, την μικρή σημασία που έχει για τα παιδιά μας το τι τους λέμε και τη μεγάλη που έχει το τι με τις πράξεις ή τις παραλείψεις μας τους δείχνουμε. Αυτό είναι που ασυνείδητα, οι στην πλειοψηφία τους φτωχοί και αγράμματοι γονείς μας γνώριζαν και μέρα – νύχτα, με το παράδειγμα τους προσπαθούσαν να μας ωθήσουν στο δρόμο το σωστό. Θα μου πείτε, αυτό το γνωρίζουμε. Φυσικά, σήμερα είμαστε (συγκριτικά με τους γονείς μας) και πλούσιοι και μορφωμένοι, ας αξιοποιήσουμε λοιπόν για μια στιγμή αυτά μας τα πλεονεκτήματα και ας σκεφτούμε. Γιατί αυτό, ας μου επιτραπεί να δώσω τον χαρακτηρισμό «επιπολαιότητα» είναι που χαρακτηρίζει την εποχή μας.

Όπως θυμάστε, πριν τις δεκαετίες της ευημερίας οι οικογένειες πάσχιζαν να σπουδάσουν έστω και ένα μέλος τους και το πάσχιζαν δεν είναι σχήμα λόγου. Όμως το έκαναν, το θεωρούσαν χρέος στο μέλος της οικογένειας που «έπαιρνε» τα γράμματα, στο οικογενειακό όνομα αλλά και στην κοινωνία τους, μικρή ή μεγάλη. Σήμερα, λίγες μονάχα δεκαετίες μετά, η κατάσταση που βιώνουμε είναι κάτι παραπάνω από διαφορετική. Σήμερα, το σύνολο σχεδόν των παιδιών που τελειώνουν το σχολειό θα συνεχίσουν τις σπουδές τους, τα περισσότερα στην Κυπρο ή Ελλάδα, τα υπόλοιπα στο εξωτερικό. Με τόσους μορφωμένους, επιστήμονες και σοφούς η πατρίδα θα πρέπει να είναι τόπος ευδαιμονίας, χαράς και ευτυχίας, δεν είναι έτσι; Κι όμως δεν είναι, δυστυχώς δεν είναι. 

Τι φταίει; Πολλά, αλλά δεν αφορούν τη σημερινή στήλη. Το μήνυμα είναι διαφορετικό. Σήμερα τα παιδιά μας έχουν στο σύνολο τους τη δυνατότητα να σπουδάσουν. Πρέπει όμως να δώσουμε την αρμόζουσα προσοχή στο τι. Το συνηθέστερο σφάλμα που εμείς, οι γονείς κάνουμε είναι να κρίνουμε με βάση τις δικές μας εμπειρίες αν όχι τα δικά μας θέλω. Όμως να μην κρίνουμε «εξ ιδίων τα αλλότρια» μας δίδαξαν οι παππούδες μας, ας τους ακούσουμε και δεν θα χάσουμε. Λίγο πριν την απόφαση των σπουδών ας θυμηθούμε αυτό: Η εξαετία 18 – 24 είναι η πιο επιδραστική στη ζωή του ατόμου, αυτή που σε μεγάλο βαθμό καθορίζει το μέλλον του. Ας αποφασίσουμε με σύνεση… 



Πηγή: www.greekteachers.gr

Ο υπερβολικός φιλελευθερισμός στο σπίτι δημιουργεί παιδιά που τα θέλουν όλα


Πολλοί γονείς παραπονιούνται πως τα σημερινά παιδιά αντιμετωπίζουν προβλήματα στο σχολείο, είναι «ανυπάκουα» και δεν αναλαμβάνουν ευθύνες.





          Σύμφωνα με έναν από τους πιο γνωστούς παιδιάτρους της Γαλλίας, τον Αλντό Ναουρί, η αιτία όλων αυτών κρύβεται στο υπερβολικό φιλελευθερισμό στο σπίτι. Για πολλούς οι θέσεις του γάλλου παιδιάτρου Αλντό Ναουρί είναι αιρετικές: προτρέπει τις μαμάδες να πάψουν να «ασκούν γοητεία» στα παιδιά τους, τους μπαμπάδες να μην αρκούνται στο ρόλο του παρατηρητή, και τους δύο γονείς να δώσουν έμφαση στη μεταξύ τους σχέση. Στηλιτεύει τη «γλυκερή ψευδοστοργή» των σημερινών γονιών, που δεν διαπαιδαγωγεί αλλά συντηρεί την αίσθηση της παιδικής παντοδυναμίας υπονομεύοντας το μέλλον – όπως γράφει και το οπισθόφυλλο του βιβλίου του «Εκπαιδεύοντας τα παιδιά». «Στη σύγχρονη τάση του «μπορείς και δικαιούσαι να τα έχεις όλα» ο Αλντό Ναουρί αντιτάσσει: «Δεν μπορείς να τα έχεις όλα, αλλά μπορείς να παλέψεις για να έχεις όσο το δυνατόν περισσότερα». Στα συνεχή «ναι» των γονιών που διαλύουν τον ατομικό ψυχισμό και τον κοινωνικό ιστό αντιπαραβάλλει ένα «όχι» που καταφάσκει στη ζωή»

     Τα παιδιά έχουν αναπτύξει την λανθασμένη εντύπωση πως μπορούν να τα έχουν όλα. Και όχι μόνο ότι μπορούν, αλλά και ότι δικαιούνται να τα έχουν όλα. Δεν υπάρχει αίσθηση ματαίωσης, η οποία είναι πολύ σημαντική για την ανάπτυξή τους, γι’ αυτό και στις μέρες μας, «κακομαθημένα» δεν είναι μόνο τα παιδιά των πλουσίων, αλλά και της μεσαίας τάξης.

Ο γνωστός παιδίατρος συμβουλεύει τους γονείς είναι να αφήσουν τις ψυχαναλύσεις κατά μέρος και να αναλάβουν ξανά τον ρόλο τους στο σπίτι. Πολλοί γονείς, σύμφωνα με τον ίδιο, επειδή λείπουν ώρες από το σπίτι, νιώθουν τύψεις και ενοχές. Προκειμένουν λοιπόν να επανορθώσουν, παρέχουν όλο και περισσότερα υλικά αγαθά και λένε όλο και λιγότερα όχι. Πρόκειται για μια «γλυκερή ψευδοστοργή» που αντί να διαπαιδαγωγεί και να χτίζει χαρακτήρες, δημιουργεί κακομαθημένα παιδιά, που τα θέλουν όλα δικά τους και διατηρούν μια ψευδαίσθηση παντοδυναμίας.

Το μεγαλύτερο κακό που μπορείς να κάνεις σε ένα παιδί, λέει ο Ναουρί, είναι να φοβάσαι μην το «τραυματίσεις»

Και δεν εννοεί με ξύλο, τιμωρίες και άσχημα λόγια, αλλά με το πιο απλό πράγμα του κόσμου: με να του βάζεις όρια, να λες «όχι» και να τραβάς «κόκκινες» γραμμές. Δεν είναι τυχαίο που συχνά συναντάμε μεγάλα παιδιά με μπιμπερό ή πιπίλα, παιδιά που δεν ξέρουν να δέσουν τα κορδόνια τους, και που φωνάζουν απ’ όλα τα δωμάτια τις ανάγκες τους, αντί να αυτοεξυπηρετηθούν. Παιδιά που ωρύονται όταν δεν γίνεται το δικό τους.

Σήμερα πολλά παιδιά έχουν μετατραπεί σε αφέντες και οι γονείς σε δούλους. Και σε αυτό δεν φταίνει άλλοι από τους γονείς. Οι γονείς έχουν τεθεί στην  υπηρεσία των παιδιών τους, ξεχνώντας ότι δεν είναι ίσοι με αυτά, αλλά εκείνοι που βάζουν τους κανόνες.
Το «σέβομαι την προσωπικότητα του παιδιού μου», δεν σημαίνει ότι το αφήνω να κάνε ότι θέλει, σημαίνει ότι του δίνω το δικαίωμα να διαλέξει μέσα από επιλογές που εγώ έχω ορίσει ότι είναι σωστές γι’ αυτό, καθώς εγώ είμαι ο ενήλικας.








Πηγή:  http://www.themamagers.gr


Δευτέρα 8 Ιουλίου 2019

Αυτά είναι τα επαγγέλματα που θα έχουν ζήτηση τα επόμενα χρόνια


Εποχή προβληματισμού και αποφάσεων. Χιλιάδες νέοι ετοιμάζονται για ένα από τα σημαντικότερα βήματα της ζωής τους, την επιλογή σπουδών και κατ' επέκταση καριέρας.

Oι τίτλοι και ο κλάδος σπουδών δεν είναι η εγγύηση για επαγγελματική αποκατάσταση, χρειάζονται κι άλλα πράγματα όπως επαγγελματισμός, όρεξη, κοινωνικότητα, θετική διάθεση, σκληρή δουλειά, αλλά αποτελεί την βασική παράμετρο επαγγελματικής σταδιοδρομίας.

Eπίσης η καλύτερη επένδυση είναι η γνώση.
"Γνώση η οποία κάνει τον άνθρωπο πιο  ανοιχτόμυαλο, του ανοίγει ορίζοντες για καλύτερο επαγγελματικό, οικογενειακό, κοινωνικό μέλλον αλλά, και από την άλλη μας κάνει  καλύτερους ανθρώπους. Στις μέρες μας που η οικονομική κρίση υποβόσκει παντού το καλύτερο αντίδοτο είναι η μόρφωση γι' αυτό ας εκμεταλλευτούμε την περίοδο αυτή στο να εξασφαλίζουμε όσο το δυνατό περισσότερα προσόντα για να μπορέσουμε να είμαστε πιο ανταγωνιστικοί στο νέο περιβάλλον που θα προκύψει μετά την οικονομική κρίση."

Ποιοι όμως είναι οι κλάδοι σπουδών, σύμφωνα με τις προβλέψεις των ειδικών, που αναμένονται να παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε παγκόσμιο επίπεδο τα επόμενα χρόνια και να δώσουν λύση στο πρόβλημα της ανεργίας;

 Αποκατάσταση
Οι εξειδικευμένοι θεραπευτές, οι λογοθεραπευτές και οι φυσιοθεραπευτές που εργάζονται με ασθενείς που χρειάζονται αυτό το είδος της ιατρικής υποστήριξης φαίνεται ότι θα έχουν την πρωτοκαθεδρία από δω και στο εξής. Σε συνδυασμό με τους ασφαλιστές που προωθούν και προσφέρουν νέα προγράμματα υγείας, οι θεραπευτές των παραπάνω κατηγοριών θα καλύπτουν ανάγκες που δημιουργούνται συνεχώς σε ιατρεία, σχολεία, κέντρα αποκατάστασης, κ.α.

Διαδίκτυο και ιστοσελίδες
Οι γρήγοροι ρυθμοί ανάπτυξης στον τομέα της τεχνολογίας δημιουργούν συνεχώς ανάγκες πάνω στο κομμάτι αυτό. Οι άνθρωποι που εργάζονται πάνω στη δημιουργία, τη διατήρηση και τη δημοσίευση κειμένων ιστοσελίδων, καθώς και στα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης προβλέπεται ότι θα έχουν περισσότερες ευκαιρίες καριέρας το επόμενο διάστημα. Ήδη μία νέα ειδικότητα που κάνει θραύση στο εξωτερικό αυτό το διάστημα είναι ο social sitter (η ορολογία προκύπτει από τη baby sitter), o οποίος αναλαμβάνει να ενημερώνει και να τρέχει τους προσωπικούς λογαριασμούς κοινωνικής δικτύωσης (facebook, twitter, LinkedIn) ενός επαγγελματία όταν εκείνος δεν διαθέτει ελεύθερο χρόνο γι' αυτό. Αντίστοιχες θέσεις εργασίας θα υπάρχουν και σε όλες τις μεγάλες επιχειρήσεις, μια που το διαδίκτυο έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας.

Διαχείριση των αποβλήτων
Καθώς η ανακύκλωση μπαίνει στην καθημερινότητά μας και η προστασία του περιβάλλοντος αποτελεί επιτακτική ανάγκη, οι κανονισμοί για την διαχείριση αποβλήτων γίνονται όλο και πιο αυστηροί. Αυτό σημαίνει ότι η συγκεκριμένη βιομηχανία θα παρουσιάσει μία ανάπτυξη και θα δημιουργήσει πολλές θέσεις εργασίας. Οι εργαζόμενοι που ασχολούνται με οτιδήποτε αφορά στον τομέα αυτό, από τη συλλογή, την επεξεργασία και την περαιτέρω παρακολούθηση των σκουπιδιών, θα είναι περιζήτητοι. Επιπλέον, οι συνεχώς μεταβαλλόμενες πρακτικές αειφορίας και οι νέοι πιο οικολογικοί τρόποι για την αντιμετώπιση των αποβλήτων μπορεί να προσφέρουν μια δυναμική καριέρα με υψηλούς μισθούς στο επιστημονικό προσωπικό που δραστηριοποιείται στον τομέα αυτό.

Αειφόρος ανάπτυξη και βιωσιμότητα
"Going green" είναι το μήνυμα της εποχής μας για όλους τους τομείς. Και όσοι το πήραν και αποφάσισαν να το αξιοποιήσουν και επαγγελματικά θα έχουν τη δυνατότητα να εξασφαλίσουν και μία θέση εργασίας. Στις μέρες η βιωσιμότητα μίας εταιρίας συνδέεται άμεσα με την οικολογική πολιτική που ακολουθεί, προσπαθώντας να αποδείξει ότι λειτουργεί με βάση τους διεθνείς κανονισμούς.

Ξένες γλώσσες
Όσο η παγκόσμια αγορά επεκτείνεται, διερμηνείς, εκπαιδευτές και μεταφραστές, που συνδέονται με τον τομέα της γλώσσας έχουν σημαντικές ευκαιρίες απορρόφησης στην αγορά εργασίας. Ειδικότερα, οι μεταφραστές γλωσσών εκτός της Ευρώπης, όπως της κινεζική και της αραβικά γλώσσας δείχνει να είναι περιζήτητοι.

Υγειονομική περίθαλψη
Τα νέα δεδομένα όπως η αύξηση του προσδόκιμου ζωής και η γήρανση του πληθυσμού δημιουργούν νέες ανάγκες στην αγορά εργασίας. Οι νοσοκόμοι και οι νοσοκόμες, αλλά και όσοι μπορούν να προσφέρουν υπηρεσίες υγείας και βοήθεια στο σπίτι θεωρούνται απαραίτητοι για τους ηλικιωμένους που ζουν πλέον μόνοι τους και όχι με τα παιδιά τους.

Οφθαλμολογία
Ανάπτυξη και θέσεις εργασίας αναμένεται να παρουσιάσει στον κλάδο υγείας και ο τομέας της οφθαλμολογίας. Οι νέες τεχνολογίες που μπαίνουν σιγά σιγά στη ζωή όλων μας επιβαρύνουν τα μάτια μας. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα οι αυξανόμενες απαιτήσεις των ασθενών που αναζητούν φροντίδα για τα μάτια τους να κάνει δημοφιλείς τους οφθαλμίατρους.

Λογιστική-Οικονομικά
Οι λογιστές ήταν, είναι και θα παραμείνουν ένα επάγγελμα με προοπτικές ακόμη και μέσα στην πιο βαθιά οικονομική κρίση. Όσο η φορολογία παραμένει οι λογιστές είναι απαραίτητοι τόσο για τους ιδιώτες όσο και για τις επιχειρήσεις.

Ασφάλεια
Την τελευταία δεκαετία όλο και περισσότερες επιχειρήσεις δίνουν βαρύτητα στην ασφάλεια και στις υπηρεσίες περιπόλου. Η ειδικότητα του φρουρού που εργάζεται μέσα και έξω από μια εταιρία προσπαθώντας να αποτρέψει δυσάρεστα περιστατικά θα συνεχίσει να παρουσιάζει ζήτηση.











 



Πηγή:
https://www.alphanews.live/cyprus/ayta-einai-ta-epaggelmata-poy-tha-ehoyn-zitisi-ta-epomena-hronia

Τρίτη 25 Ιουνίου 2019

Οι 20 χρυσοί κανόνες του Δρ Λουίς Ρόχας Μάρκος για τα παιδιά


1. Βάλτε όρια και να θυμάστε ότι εσείς είστε ο καπετάνιος του καραβιού. Τα παιδιά σας θα αισθανθούν πιο σίγουρα ξέροντας πως εσείς έχετε τον έλεγχο του πηδαλίου.

2. Προσφέρετε στα παιδιά έναν ισορροπημένο τρόπο ζωής, γεμάτο από αυτό που τα παιδιά χρειάζονται, όχι από αυτό που θέλουν. Μη φοβάστε να πείτε «όχι» στα παιδιά σας, αν αυτό που θέλουν δεν είναι αυτό που χρειάζονται.

3. Προσπαθήστε να τους δώσετε θρεπτική τροφή και μειώστε την τροφή – σκουπίδι.

4. Να περνάτε τουλάχιστον μια ώρα ημερησίως στον καθαρό αέρα, πάρκα, εξοχή κλπ

5. Απολαύστε καθημερινά ένα οικογενειακό βραδινό φαγητό χωρίς έξυπνα τηλέφωνα ή τεχνολογία που θα τους αποσπά την προσοχή.

6. Παίξτε επιτραπέζια παιχνίδια με όλη την οικογένεια ή, αν τα παιδιά είναι πολύ μικρά για επιτραπέζια, αφεθείτε να παρασυρθείτε από τα ενδιαφέροντά τους κι επιτρέψτε να είναι εκείνα που θα καθοδηγούν το παιχνίδι.

7. Εμπλέξτε τα παιδιά σας σε κάποια από τις δραστηριότητες ή τα καθήκοντα του σπιτιού σύμφωνα με την ηλικία τους (να διπλώνουν τα ρούχα, να τακτοποιούν τα παιχνίδια τους, να απλώνουν τα ρούχα, να ξεπακετάρουν τα φαγητά, να στρώνουν το τραπέζι, να ταΐζουν τον σκύλο κλπ.)

8. Καθιερώστε μια συνεπή ρουτίνα ως προς την ώρα ύπνου, για να βεβαιωθείτε ότι το παιδί σας κοιμάται όσο χρειάζεται. Τα ωράρια θα είναι ακόμη πιο σημαντικά για παιδιά σε σχολική ηλικία.

9. Διδάξτε υπευθυνότητα κι ανεξαρτησία. Μην τα προστατεύετε υπερβολικά έναντι κάθε απογοήτευσης ή κάθε λάθους. Τα να κάνουν λάθη θα τους βοηθήσει να αναπτύξουν ανθεκτικότητα και να μάθουν να υπερνικούν τις προκλήσεις της ζωής.

10. Μη φτιάχνετε την τσάντα τού παιδιού σας, μην τους την κουβαλάτε, μην τους πηγαίνετε την εργασία που ξέχασαν, μην τους ξεφλουδίζετε την μπανάνα ή το πορτοκάλι, αν μπορούν να το κάνουν μόνα τους (4-5 ετών). Αντί να τους δίνετε το ψάρι, μάθετέ τους να ψαρεύουν.

11. Μάθετέ τους να περιμένουν και να αναβάλουν την ικανοποίηση.

12. Δώστε ευκαιρίες για «πλήξη», μια και η πλήξη είναι η στιγμή οπότε και ξυπνά η δημιουργικότητα. Μην αισθάνεστε υπεύθυνος να διασκεδάζουν τα παιδιά όλη την ώρα.

13. Μη χρησιμοποιείτε την τεχνολογία ως θεραπεία για τη βαρεμάρα, μήτε να τους την προσφέρετε στην πρώτη ευκαιρία απραξίας.

14. Αποφύγετε τη χρήση τής τεχνολογίας στο τραπέζι, στο αυτοκίνητο, στα εστιατόρια, στα εμπορικά κέντρα. Χρησιμοποιείστε αυτές τις στιγμές ως ευκαιρίες κοινωνικοποίησης, εκπαιδεύοντας έτσι τον εγκέφαλό τους να ξέρει να λειτουργεί όταν βρίσκονται σε κατάσταση: «πλήξη»

15. Βοηθήστε τους να φτιάξουν ένα «βαζάκι πλήξης» με ιδέες για δραστηριότητες για όταν θα βαριούνται.

16. Να είστε συναισθηματικά διαθέσιμος ούτως ώστε να «συνδέεστε» με το παιδί σας και να του διδάσκετε αυτορρύθμιση και κοινωνικές δεξιότητες.

17. Τα βράδια απενεργοποιείστε τα τηλέφωνα, όταν τα παιδιά πρέπει να πάνε για ύπνο, ούτως ώστε να αποφύγετε την ψηφιακή απόσπαση προσοχής.

18. Γίνετε ένας συναισθηματικός ρυθμιστής ή προπονητής των παιδιών σας. Διδάξτε τους να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται την απογοήτευση ή την οργή τους.

19. Μάθετέ τους να χαιρετούν, να αλλάζουν ρόλους, να μοιράζονται χωρίς να μένουν με άδεια χέρια, να λένε «ευχαριστώ» και «παρακαλώ», να παραδέχονται τα λάθη τους και να ζητούν συγγνώμη (μην τους το επιβάλετε), και να είστε το πρότυπο όλων αυτών των αξιών που θέλετε να μεταδώσετε.

20. Συνδεθείτε συναισθηματικά – χαμογελάστε, αγκαλιάστε, φιλήστε, γαργαλήστε, διαβάστε, χορέψτε, παίξτε ή μπουσουλήστε μαζί τους.