Σάββατο 14 Ιουλίου 2018

Ποια επαγγέλματα θα έχουν ζήτηση στο μέλλον;


Αγορά εργασίας. Μας έχει και την έχουμε ανάγκη. Ανεξαρτήτως εποχής και οικονομικών συνθηκών, ο νέος κάνει ενέργειες για να αποκτήσει ένα εισιτήριο εισόδου σε αυτή. Αρχικά θα γραφτεί σε ένα φροντιστήριο να τον προετοιμάσει για τις Παγκύπριες, θα δώσει Παγκύπριες, θα κάνει έρευνα ποια επαγγέλματα ζητάνε περισσότερο έμψυχο δυναμικό, θα κάνει το μηχανογραφικό του. Θα περάσει σε μια σχολή, κάπου στη μέση θα καταραστεί την ώρα και τη στιγμή που μπήκε, θα τελειώσει τη σχολή και θα πάρει πτυχίο. Και ναι, θα εισέλθει στην πολυπόθητη αγορά εργασίας, είτε εδώ, είτε στο εξωτερικό. Το θέμα είναι να αξιοποιήσει όσο το δυνατόν καλύτερα τις ευκαιρίες που προσφέρει με τα ποικίλα επαγγέλματα που την αποτελούν και τη συντηρούν ταυτόχρονα, ευκαιρίες που θα τον οδηγήσουν σε μια άνετη ζωή.

Αυτό που πρέπει να καταλάβουν όλοι οι δυνητικοί εργαζόμενοι, είναι ότι το τοπίο της παγκόσμιας οικονομίας μεταβάλλεται ραγδαία και ταχύτατα, από εποχή σε εποχή. Μαζί με αυτό και η ζήτηση προσωπικού σε όλους τους επαγγελματικούς κλάδους. Βλέπε εποχές οικονομικής ύφεσης και εποχές «παχιών αγελάδων». Δηλαδή επαγγέλματα με κορεσμένη ζήτηση, μπορεί να αποκτήσουν έλλειψη, και επαγγέλματα με θετικές προοπτικές αποκατάστασης, να μετατραπούν σε επαγγέλματα με αρνητικές και το αντίστροφο.

Σύμφωνα με τελευταίες έρευνες, τα επαγγέλματα που κατά γενική ομολογία παρουσιάζουν έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού στην Ευρώπη είναι τα εξής: επαγγελματίες στις τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας(ICT), επαγγελματίες στους τομείς της επιστήμης, της τεχνολογίας, της μηχανικής και των μαθηματικών(STEM), καθώς και γιατροί, νοσοκόμοι/μαίες και εκπαιδευτικοί. Εξάλλου, δεν είναι τυχαίο που τη μεγαλύτερη ανάπτυξη έως το 2025, θα την έχουν κλάδοι που ασχολούνται με τεχνικές, επιστημονικές και επαγγελματικές δραστηριότητες, υπηρεσίες πληροφόρησης και επικοινωνίας, καθώς και ό,τι έχει να κάνει με την εκπαίδευση και τις κατασκευές. Το χορό έρχονται να συμπληρώσουν η αγορά ακινήτων και το εμπόριο, χονδρικό και λιανικό.

Ειδική μνεία πρέπει να δοθεί σε όλα τα επαγγέλματα που αφορούν την πληροφορική γενικότερα, ειδικά αν συνδυάζονται με γνώσεις οικονομολόγου, ή έστω οικονομικής φύσεως. Μερικά από αυτά είναι Πληροφορικός, Πληροφορικός – Οικονομολόγος, Πληροφορικός-Μηχανικός, Πληροφορικός-Τηλεπικοινωνιών, Πληροφορικός διαδικτύου, Τηλεπληροφορικός, Πληροφορικός ψηφιακής εικόνας. Για παράδειγμα η Google προσφέρει υποτροφίες για να γίνει ο οποιοσδήποτε προγραμματιστής, διαμέσου κύκλων μαθημάτων. Μπορεί να συμμετάσχει ο οποιοσδήποτε και να ξεκινήσει από το 0 στην κυριολεξία.

Πάντως, να έχετε υπ’ όψιν σας, ότι οι ανάγκες για έμψυχο δυναμικό στο τάδε επάγγελμα καθώς και η ζήτηση μεταβάλλονται από χώρα σε χώρα. Για παράδειγμα, μην πάτε να ασχοληθείτε με τουριστικά στην Ισλανδία, που είναι στην άλλη άκρη της Γης. Να γίνετε καρδιολόγοι σε χώρες που τρώνε πολλά λίπη, όπως η Γερμανία, ή οδοντίατροι σε χώρες που η πλειοψηφία τροφίμων εμπεριέχει τεχνητή ζάχαρη, όπως η Αμερική. Για την ακρίβεια, ο οδοντίατρος αναρριχήθηκε στην κορυφή των επαγγελμάτων στην Αμερική για το 2017.

Τώρα, όσον αφορά την Ελλάδα και την Κύπρο, οι τομείς με την περισσότερη ζήτηση είναι οι εξής: Τουρισμός, Ναυτιλία, Γεωργία, Πληροφορική, Τηλεπικοινωνίες, Ενέργεια και Υγεία.  Μέχρι το 2025, υπολογίζεται ότι οι περισσότερες θέσεις εργασίας θα ανοίξουν στους συγκεκριμένους τομεις. Και το οξύμωρο είναι, ότι δεν θα αυξηθούν οι ανάγκες, δεδομένου του υπάρχοντος δυναμικού, αλλά οι ρυθμοί συνταξιοδότησης στον πρωτογενή κλάδο θα αυξήσουν τις ανάγκες μέχρι και τη προαναφερθείσα χρονολογία. Στα αμπέλια αδέρφια!

Κλείνοντας, επέλεξα να μη βάλω τα επαγγέλματα με αρνητικές προοπτικές στο άρθρο. Καμία έρευνα δεν πρέπει να αποθαρρύνει τους στόχους σας. Η δύναμη του χρήματος δεν πρέπει να εξουσιάζει τις προοπτικές και τα όνειρά σας, αλλά οι προοπτικές και τα όνειρα σας να εκμεταλλευτούν τη δύναμη αυτή για ένα καλύτερο αύριο. Μην αγχώνεστε. Το ‘χετε!



Πώς μια χώρα έπεισε τους έφηβους να εγκαταλείψουν το ποτό και τα ναρκωτικά

Στην Ισλανδία τις δεκαετίες του 80 και του 90 αντιμετώπιζαν τεράστια προβλήματα νεανικής παραβατικότητας. Η νεολαία ήταν εκτός ελέγχου! Με γενναίες αποφάσεις και τη συνεισφορά της κοινωνίας, 20 χρόνια μετά έχουν λύσει με επιτυχία αυτό το πρόβλημα. Τι έκαναν;

1. Απαγόρευση κυκλοφορίας: Παιδιά κάτω των 16 ετών πρέπει να είναι στο σπίτι μετά τις 10. Οι γονείς βοηθούν περιπολώντας του δρόμους.

2. Οι γονείς υπογράφουν συμφωνία με κανόνες για τη συμπεριφορά των παιδιών τους.

3. Κρατούν τα παιδιά απασχολημένα: Κάθε χρόνο οι γονείς λαμβάνουν επιχορήγηση $500 για να ξοδέψουν σε αθλητικές δραστηριότητες των παιδιών τους.

4. Ακούνε τα παιδιά: Οι έφηβοι συμπληρώνουν ερωτηματολόγια κάθε χρόνο έτσι ώστε να διαγνωστούν οι ανάγκες τους και να ενημερωθούν άμεσα τα σχολεία και να τους βοηθήσουν.

5. Αποφασίζουν με βάση ερευνητικά δεδομένα: Επενδύουν $100 εκ. τον χρόνο σε δραστηριότητες για τη νεολαία.


Οι Ελληνίδες μαθηματικοί της αρχαιότητας


Εκτός από την Υπατία, 40 γυναίκες μαθηματικοί εντοπίστηκαν από τον 10ο αι. π.Χ έως τον 5ο αι.μ.Χ από τον μαθηματικό Ευάγγελο Σπανδάγο. 

          Μπορεί να έμεινε στην Ιστορία ως η μητέρα του Θησέα, αλλά πόσοι γνωρίζουν πως η Αίθρα ήταν δασκάλα λογιστικής; Και πως στη σύντροφο του σπουδαίου μαθηματικού Πυθαγόρα, Θεανώ, φέρεται ότι οφείλεται η θεωρία της χρυσής τομής; Είναι δύο μόλις από τις 40 άγνωστες αρχαίες Ελληνίδες μαθηματικούς, που αν και συνέβαλαν στην εξέλιξη της επιστήμης βυθίστηκαν στη λήθη της Ιστορίας. Χρειάστηκε να περάσουν 31 αιώνες για να έρθουν και πάλι στο φως και να διεκδικήσουν μια θέση στον επιστημονικό κόσμο, χάρη στην έρευνα που πραγματοποίησε ο μαθηματικός και συγγραφέας Ευάγγελος Σπανδάγος.

          Η «σκυταλοδρομία» για την ανακάλυψη των άγνωστων αρχαίων Ελληνίδων μαθηματικών ξεκίνησε για τον βραβευμένο τόσο από τον Παγκόσμιο Όμιλο για την μελέτη των αρχαίων πολιτισμών όσο και από την Ακαδημία Αθηνών μαθηματικό, όταν ένας μαθητής του τον ρώτησε «εκτός από την Υπατία, που αναφέρεται στο σχολικό βιβλίο της Γεωμετρίας, δεν υπήρχαν κι άλλες γυναίκες μαθηματικοί στην αρχαιότητα;». «Γύρισα σπίτι, άρχισα να ψάχνω βιβλία, να ρωτάω φίλους και γνωστούς, αλλά ουδείς γνώριζε κάτι», εξηγεί ο κ. Σπαγδάνος την αφορμή της περιπέτειας του στον κόσμο των γυναικών μαθηματικών. Μια ερευνητική περιπέτεια τεσσάρων ετών μαζί με την επίσης μαθηματικό, κόρη του Ρούλα που είχε ως αποτέλεσμα να εντοπίσει συνολικά 40 γυναίκες μαθηματικούς από τον 10ο αι. π.Χ. έως τον 5ο αι. μ.Χ.

          Ποιο ήταν το προφίλ τους; Προέρχονται από διάφορες γωνιές του ελληνικού κόσμου. Οι περισσότερες είχαν σπουδάσει πέραν της βασικής εκπαίδευσης. Εκείνες που ανήκαν στην Πυθαγόρειο Σχολή δεν αντιμετώπιζαν προβλήματα, διότι ο Πυθαγόρας έκανε δεκτές γυναίκες στη σχολή του. Υπήρχαν και ορισμένες όμως όπως η Λασθενία από την Αρκαδία που φαίνεται πως φοίτησαν και στην Ακαδημία του Πλάτωνα ντυμένες ως άνδρες, επειδή δεν επιτρέπονταν γυναίκες. Ενδιαφέρον επίσης είναι πως ελάχιστες ήταν παντρεμένες και είχαν παιδιά.
            
           Γιατί έμειναν στην αφάνεια; Κατά ένα μεγάλο ποσοστό, από τη στάση των αρχαίων κοινωνιών προς «τας πεπαιδευμένας γυναίκας», όπου η γυναίκα αντιμετωπιζόταν πάντα ως η διαφορετική, η διεφθαρμένη, η ανώμαλη ή η περίεργη που ξέφευγε από την κλασική εικόνα της νοικοκυράς, συζύγου και μητέρας. Κατά ένα μικρότερο όμως η άγνοιά μας για τις γυναίκες αυτές οφείλεται και στην καταστροφή διαφόρων ιστορικών μαρτυριών με προεξάρχουσα την καταστροφή της βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας, ενώ ρόλο παίζει και το γεγονός πως υπάρχει μια αντιπάθεια τόσο προς τα μαθηματικά όσο και προς τα αρχαία ελληνικά.

Υπάρχει πιθανότητα να εντοπιστούν και άλλες γυναίκες επιστήμονες του αρχαίου κόσμου;

Η έρευνα συνεχίζεται και τα πάντα είναι πιθανά. Όσο ψάχνουμε ειδικά σε αραβικά χειρόγραφα τα οποία έχουν διασώσει σε μετάφραση αρχαία ελληνικά έργα που κάηκαν μαζί με τη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, υπάρχουν ελπίδες. Ακόμη και σήμερα όμως γυναίκες και μαθηματικά μοιάζουν με έννοιες ασύμβατες. Μάλιστα, ο πρόεδρος του Χάρβαρντ Λόρενς Σάμερς αναγκάστηκε να παραιτηθεί λίγο καιρό μετά τη δήλωσή του πως «οι γυναίκες δεν είναι φτιαγμένες για μαθηματικά!». «Ίσως η αντιμετώπιση των γυναικών που ασχολούνται με τα μαθηματικά να μην έχει αλλάξει πολύ από την αρχαιότητα», λέει στην εφημερίδα η καθηγήτρια στο Μαθηματικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών Μαρία Φραγκουλοπούλου. «Ακόμη και σήμερα πολλοί παραξενεύονται όταν ακούνε πως μια γυναίκα είναι μαθηματικός, γεγονός που ίσως οφείλεται στο ότι τα μαθηματικά θεωρούνται δύσκολα. Δεδομένου δε, πως εμείς λογιζόμαστε ως το ασθενές φύλο…».


Η πιο γνωστή μαθηματικός της αρχαιότητας και η πρώτη γυναίκα επιστήμονας της οποίας η ζωή έχει καταγραφεί με λεπτομέρειες, η ΥΠΑΤΙΑ η «Γεωμετρική» (4ος αι. μ.Χ.), ασχολήθηκε με τα μαθηματικά, την αστρονομία και τη μηχανική. Κατακρεουργήθηκε από χριστιανούς που έκαψαν το νεκρό σώμα της.

ΑΙΘΡΑ (10ος – 9ος π.Χ. αιώνας) κόρη του βασιλιά της Τροιζήνος Πιτθέα και μητέρα του Θησέως, με μία άλλη ιδιότητα άγνωστη στους πολλούς. Την ιδιότητα της δασκάλας της αριθμητικής. Ιέρεια λοιπόν των απαρχών της πλέον εγκεφαλικής επιστήμης, η Αίθρα μάθαινε αριθμητική στα παιδιά της Τροιζήνος, με εκείνη την πολύπλοκη μέθοδο, που προκαλεί δέος, μιας και δεν υπήρχε το μηδέν…και οι αριθμοί συμβολίζονταν πολύπλοκα, αφού τα σύμβολά τους απαιτούσαν πολλές επαναλήψεις (Κρητομυκηναϊκό σύστημα αρίθμησης).

ΠΟΛΥΓΝΩΤΗ (7ος – 6ος π.Χ. αιώνας) Ο ιστορικός Λόβων ο Αργείος αναφέρει την Πολυγνώτη ως σύντροφο και μαθήτρια του Θαλού.
Γνώστρια πολλών γεωμετρικών θεωρημάτων, λέγεται (μαρτυρία Βιτρουβίου), πως και αυτή συντέλεσε στην απλούστευση των αριθμητικών συμβόλων με την εισαγωγή της αρχής της ακροφωνίας, δηλαδή με την εισαγωγή αλφαβητικών γραμμάτων που αντιστοιχούσαν το καθένα σε το καθένα στο αρχικό γράμμα του ονόματος του αριθμού. Έτσι το Δ αρχικό του ΔΕΚΑ, παριστάνει τον αριθμό 10. Το Χ, αρχικό του ΧΙΛΙΑ παριστάνει τον αριθμό 1000 κοκ Κατά τον Βιτρούβιο η Πολυγνώτη διετύπωσε και απέδειξε πρώτη την πρόταση “ΕΝ ΚΥΚΛΩ Η ΕΝ ΤΩ ΗΜΙΚΥΚΛΙΩ ΓΩΝΙΑ ΟΡΘΗ ΕΣΤΙΝ”.

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΕΙΑ (6ος αιώνας π.Χ.)Ο Διογένης ο Λαέρτιος λόγιος-συγγραφέας την αναφέρει ως Αριστόκλεια ή Θεόκλεια. Ο Πυθαγόρας πήρε τις περισσότερες από τις ηθικές του αρχές από την Δελφική ιέρεια Θεμιστόκλεια, που συγχρόνως τον μύησε στις αρχές της αριθμοσοφίας και της γεωμετρίας. Σύμφωνα με τον φιλόσοφο Αριστόξενο (4οςπ.Χ. αιώνας) η Θεμιστόκλεια δίδασκε μαθηματικά σε όσους από τους επισκέπτες των Δελφών είχαν την σχετική έφεση. Ο μύθος αναφέρει ότι η Θεμιστόκλεια είχε διακοσμήσει τον βωμό του Απόλλωνος με γεωμετρικά σχήματα. Κατά τον Αριστόξενο ο Πυθαγόρας θαύμαζε τις γνώσεις και την σοφία της Θεμιστόκλειας γεγονός που τον ώθησε να δέχεται αργότερα και στην Σχολή του γυναίκες.

ΘΕΑΝΩ (6ος π.Χ. αιώνας) Η Θεανώ από τον Κρότωνα, κόρη του γιατρού Βροντίνου, ήταν μαθήτρια και ένθερμη οπαδός του Πυθαγόρου. Παντρεύτηκε στην Σάμο τον μεγάλο Μύστη με τον οποίο είχε 36 χρόνια διαφορά ηλικίας. Δίδαξε στις πυθαγόρειες σχολές της Σάμου και του Κρότωνος. Η Θεανώ θεωρείται η ψυχή της θεωρίας των αριθμών, που έπαιξαν κυριαρχικό και καίριο ρόλο στην πυθαγόρεια διδασκαλεία. Στην ίδια αποδίδεται η πυθαγόρεια άποψη της “Χρυσής Τομής”. Της αποδίδονται ακόμα διάφορες κοσμολογικές θεωρίες. Μετά τον θάνατο του Πυθαγόρου ή Θεανώ τον διαδέχθηκε ως επικεφαλής της διασκορπισμένης πλέον κοινότητας. Με την βοήθεια των θυγατέρων της (Δαμούς, Μυίας ή Μυρίας και Αριγνώτης) διέδωσε το επιστημονικό και φιλοσοφικό πυθαγόρειο σύστημα σε όλη την Ελλάδα και την Αίγυπτο. Με τον Πυθαγόρα απέκτησε, εκτός από τις θυγατέρες και δύο υιούς, τον Τηλαύγη και τον Μνήσαρχο. Ο Ιάμβλιχος την μνημονεύει ως ‘μαθηματικόν άξιαν μνήμης κατά παιδείαν’.

ΦΙΝΤΥΣ (6ος π.Χ. αιώνας).Αναφέρεται και ως Φίλτυς. Μαθήτρια του Πυθαγόρου, θυγατέρα του Θέοφρη από τον Κρότωνα και αδελφή του Βυνδάκου. Δίδαξε στην Σχολή του Κρότωνος. Ο Ρωμαίος συγγραφέας Βοήθιος την αναφέρει ως εμπνεύστρια της ισότητος που συνδέει τις Πυθαγόρειες τριάδες.

ΜΕΛΙΣΣΑ (6ος π.Χ. αιώνας).Μαθήτρια του Πυθαγόρου. Ασχολήθηκε με την κατασκευή κανονικών πολυγώνων. Ο Λόβων ο Αργείος γράφει για μία άγνωστη εργασία της: “Ο ΚΥΚΛΟΣ ΦΥΣΙΝ (η Μελίσσα) ΤΩΝ ΕΓΓΡΑΦΟΜΕΝΩΝ ΠΟΛΥΓΩΝΩΝ ΑΠΑΝΤΩΝ ΕΣΤΙ”.

ΤΥΜΙΧΑ (6ος π.Χ. αιώνας).Η Τυμίχα γυναίκα του Κροτωνιάτου Μυλλίου ήταν (σύμφωνα με τον Διογένη Λαέρτιο) Σπαρτιάτισσα, γεννημένη στον Κρότωνα. Από πολύ νωρίς έγινε μέλος της Πυθαγόρειας κοινότητος. Αναφέρεται από τον Ιάμβλιχο ένα σύγγραμμά της σχετικά με τους “φίλους αριθμούς”(*6). Μετά την καταστροφή της σχολής από τους δημοκρατικούς του Κρότωνος η Τυμίχα κατέφυγε στις Συρακούσες. Ο τύραννος των Συρακουσών Διονύσιος απαίτησε από την Τυμίχα να του αποκαλύψει τα μυστικά της Πυθαγόρειας διδασκαλείας έναντι μεγάλης αμοιβής. Αυτή αρνήθηκε κατηγορηματικά και μάλιστα έκοψε με τα δόντια την γλώσσα της και την έφτυσε στο πρόσωπο του Διονυσίου. Το γεγονός αυτό αναφέρουν ο Ιππόβοτος και ο Νεάνθης.

ΠΤΟΛΕΜΑΪΣ (6ος π.Χ. αιώνας). Νεοπυθαγόρεια φιλόσοφος, μουσικός και μαθηματικός. Την αναφέρει ο Πορφύριος στο έργο του “ΕΙΣ ΤΑ ΑΡΜΟΝΙΚΑ ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΥ ΥΠΟΜΝΗΜΑ”. Κατά τον Πορφύριο (νέοπλατωνικό φιλόσοφο του 3ου μ.Χ. αιώνα) η Πτολεμαϊς μεταξύ άλλων απέδειξε και την πρόταση: “ΕΑΝ ΔΥΟ ΑΡΙΘΜΟΙ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΣΑΝΤΕΣ ΑΛΛΗΛΟΥΣ ΠΟΙΩΣΙ ΤΙΝΑΣ, ΟΙ ΓΕΓΟΜΕΝΟΙ ΕΞ ΑΥΤΩΝ ΙΣΟΙ ΑΛΛΗΛΟΙΣ ΕΣΟΝΤΑΙ” (δηλαδή αβ=βα).

ΠΥΘΑΓΟΡΙΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ (γύρω στον 6ον–5ον π.Χ. αιώνα). Ο Ιάμβλιχος στο έργο του “ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΠΥΘΑΓΟΡΙΚΟΥ ΒΙΟΥ” διέσωσε τα ονόματα δεκαεπτά πυθαγορείων γυναικών που ήταν γνώστριες της πυθαγόρειας φιλοσοφίας και των πυθαγορείων μαθηματικών. Ήδη έχουμε αναφέρει μερικές από αυτές. Οι υπόλοιπες είναι:
–    Ρυνδακώ, αδελφή Βυνδάκου.
–    Οκκελώ και Εκκελώ (αδελφές) από τις Λευκάνες.
–    Χειλωνίς, κόρη Χείλωνος του Λακεδαιμονίου.
–    Κρατησίκλεια, σύζυγος Κλεάνορος του Λακεδαιμονίου.
–    Λασθένεια η Αρκάς.
–    Αβροτέλεια κόρη Αβροτέλους του Ταραντίνου.
–    Εχεκράτεια η Φλιασία.
–    Θεανώ γυναίκα του Μεταποντίνου Βροντίνου. (Δεν πρέπει να συγχέεται με την Θεανώ την σύζυγο του Πυθαγόρου και κόρη του Κροτωνιάτη Βροντίνου)
–    Τυρσηνίς, η Συβαρίτις.
–    Πεισιρρόδη η Ταραντινίς.
–    Θεαδούσα η Λάκαινα.
–    Βοιώ η Αργεία.
–    Βαβέλυκα η Αργεία.
–    Κλεαίχμα αδελφή Αυτοχαρίδα του Λάκωνος.
–    Νισθαιαδούσα.

ΔΙΟΤΙΜΑ από την Μαντινεία (6ος–5ος π.Χ. αιώνας).Στο “Συμπόσιον” του Πλάτωνος, ο Σωκράτης αναφέρεται στην Δασκάλα του Διοτίμα, ιέρεια στην Μαντίνεια, που υπήρξε Πυθαγόρεια και γνώστρια της πυθαγόρειας αριθμοσοφίας. Κατά μαρτυρία του Ξενοφώντος, η Διοτίμα δεν ήταν άπειρη των πλέον δυσκολονόητων γεωμετρικών θεωρημάτων.

ΒΙΤΑΛΗ (6ος–5ος π.Χ. αιώνας). Βιτάλη ή και Βιστάλα, κόρη της Δαμούς και εγγονή του Πυθαγόρου. Γνώστρια των πυθαγόρειων μαθηματικών. Η Δαμώ προτού πεθάνει της εμπιστεύτηκε τα “υπομνήματα”, δηλαδή τα φιλοσοφικά κείμενα του πατέρα της.

ΠΕΡΙΚΤΙΟΝΗ (5ος π.Χ. αιώνας). Πυθαγόρεια φιλόσοφος, συγγραφέας και μαθηματικός. Διάφορες πηγές την ταυτίζουν με την Περικτιόνη την μητέρα του Πλάτωνος και κόρη του Κριτίου. Ο μαθηματικός Πλάτων, όπως και ο φιλόσοφος Πλάτων, οφείλει την πρώτη γνωριμία του με τα μαθηματικά και την φιλοσοφία στην Περικτιόνη. Ο Πλάτων δεν αναφέρει το παραμικρό για την μητέρα του. Ήταν βαθιά χολωμένος μαζί της επειδή αυτή μετά από τον θάνατο του Αρίστωνος (του πατέρα του Πλάτωνος) παντρεύτηκε με κάποιον Αθηναίο, με το όνομα Πυριλάμπης στον οποίο αφοσιώθηκε. Στο γεγονός αυτό ίσως οφείλεται και ο “μισογυνισμός” του μεγάλου φιλοσόφου, που παρέμεινε μέχρι το τέλος της ζωής του άγαμος. Ο Στοβαίος στο “Ανθολόγιο” του, γράφει για την Περικτιόνη ότι κατείχε τα της γεωμετρίας και της αριθμητικής: “…ΓΑΜΕΤΡΙΑ ΜΕΝ ΩΝ ΚΑΙ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΑ ΚΑΙ ΤΑΛΛΑ ΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΠΕΡΙ ΤΙΝΑ ΤΩΝ ΕΟΝΤΩΝ ΚΑΤΑΣΧΟΛΕΟΝΤΑΙ, Α ΔΕ ΣΟΦΙΑ ΠΕΡΙ ΑΠΑΝΤΑ ΤΑ ΓΕΝΗ ΤΩΝ ΕΟΝΤΩΝ, ΟΥΤΩΣ ΓΑΡ ΕΧΕΙ ΣΟΦΙΑ ΠΕΡΙ ΠΑΝΤΑ ΤΑ ΓΕΝΗ ΤΩΝ ΕΟΝΤΩΝ”.
ΛΑΣΘΕΝΕΙΑ (4ος π.Χ. αιώνας). Η Λασθενία από την Αρκαδία είχε μελετήσει τα έργα του Πλάτωνος και ήλθε στην Ακαδημία (του Πλάτωνος) για να σπουδάσει μαθηματικά και φιλοσοφία. Μετά τον θάνατο του Πλάτωνος συνέχισε τις σπουδές της κοντά στον ανεψιό του Σπεύσιππο. Αργότερα έγινε και αυτή φιλόσοφος και σύντροφος του Σπευσίππου. Σύμφωνα με τον Αριστοφάνη τον Περιπατητικό στην Λασθένεια οφείλεται και ο επόμενος ορισμός της σφαίρας: “ΣΦΑΙΡΑ ΕΣΤΙΝ ΣΧΗΜΑ ΣΤΕΡΕΟΝ ΥΠΟ ΜΙΑΣ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΝ, ΠΡΟΣ ΗΝ, ΑΦ’ ΕΝΟΣ ΣΗΜΕΙΟΥΤΩΝ ΕΝΤΟΣ ΤΟΥ ΣΧΗΜΑΤΟΣ ΚΕΙΜΕΝΩΝ, ΠΑΣΑΙ ΑΙ ΠΡΟΣΠΙΠΤΟΥΣΑΙ ΕΥΘΕΙΑΙ ΙΣΑΙ ΑΛΛΗΛΑΙΣ ΕΙΣΙΝ”.

ΑΞΙΟΘΕΑ (4ος π.Χ. αιώνας).Μαθήτρια και αυτή, όπως και η Λασθένεια, της ακαδημίας του Πλάτωνος. Ήλθε στην Αθήνα από την Πελοποννησιακή πόλι Φλιούντα. Έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα μαθηματικά και την φυσική φιλοσοφία. Αργότερα δίδαξε τις επιστήμες αυτές στην Κόρινθο και την Αθήνα.

ΝΙΚΑΡΕΤΗ η Κορίνθια. Αναφέρεται από τον Ν. Χατζηδάκη ως “ΤΗΣ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑΣ ΘΕΡΑΠΑΙΝΙΣ”. Την αναφέρει ακόμα και ο Ε. Σταμάτης. Από τους αρχαίους συγγραφείς την μνημονεύει ο Στοβαίος. Κατά τον Ν. Χατζηδάκι, στην Νικαρέτη οφείλεται η επαναδιατύπωσις και η απόδειξις του θεωρήματος: “ΠΑΝΤΟΣ ΤΡΙΓΩΝΟΥ ΜΙΑΣ ΤΩΝ ΠΛΕΥΡΩΝ ΠΡΟΣΕΚΒΛΕΙΘΕΙΣΗΣ, Η ΕΝΤΟΣ ΓΩΝΙΑ ΕΚΑΤΕΡΑΣ ΤΩΝ ΕΝΤΟΣ ΚΑΙ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΓΩΝΙΩΝ ΜΕΙΖΩΝ ΕΣΤΙ”.

ΑΡΕΤΗ η Κυρηνεία (4ος–3ος π.Χ. αιώνας). Κόρη του Αριστίππου, ιδρυτού της Κυρηναϊκής φιλοσοφικής σχολής, η Αρετή (συναντάται και ως Αρήτη) σπούδασε στην ακαδημία του Πλάτωνος. Λέγεται ότι δίδαξε μαθηματικά, φυσική και ηθική φιλοσοφία στην Αττική για αρκετά χρόνια και ότι έγγραψε σαράντα τουλάχιστον βιβλία ποικίλου περιεχομένου, από τα οποία τα δύο περιελάμβαναν και πραγματείες για τα μαθηματικά. Μετά τον θάνατο του πατέρα της, τον διαδέχθηκε, κατόπιν εκλογής στην διεύθυνσι της Σχολής. Χαρακτηριστικό είναι ότι ανάμεσα στους μαθητές της συγκαταλέγονταν και 100 περίπου φιλόσοφοι. Ο John Morans στο βιβλίο του “Women in Science” αναφέρει ότι το επίγραμμα του τάφου της έγγραφε: Το μεγαλείο της Ελλάδος, με την ομορφιά της Ελένης, την πέννα του Αριστίππου, την ψυχή του Σωκράτους και την γλώσσα του Ομήρου”.
Ο υιός της Αρετής, ο Αρίστιππος ο Νεώτερος, προήγαγε σημαντικά την Κυρηναϊκή φιλοσοφία. Κατά τον Αθηναίο (λόγιο, σοφιστή και συγγραφέα, 2ος – 3ος μ.Χ. αιώνας), η Αρετή διηγείτο στους μαθητές της το εξής ανέκδοτο: Όταν κάποιος μαθητής της Ακαδημίας ισχυρίστηκε ότι η τέχνη της αρίθμησης οφείλεται στον Παλαμήδη, ο Πλάτων τον ρώτησε “Ώστε χωρίς τον Παλαμήδη ο Αγαμέμνων δεν θα ήξερε πόσα πόδια του έδωσε η φύσις;”

ΠΥΘΑΪΣ (2ος π.Χ. αιώνας). Γεωμέτρης, κόρη του μαθηματικού Ζηνοδώρου. Ασχολήθηκε, μαζί με τον πατέρα της, με εμβαδά επιπέδων χωρίων. Την αναφέρει ο Ευτόκιος. Ο Θέων ο Αλεξανδρεύς (4ος μ.Χ. αιώνας) στα σχόλιά του στην “ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΣΥΝΤΑΞΙ” του Πτολεμαίου γράφει: “ΠΟΙΗΣΟΜΕΘΑ ΔΗ ΤΗΝ ΤΟΥΤΩΝ ΑΠΟΔΕΙΞΙΝ ΕΝ ΕΠΙΤΟΜΗ ΕΚ ΤΩΝ ΖΗΝΟΔΩΡΟΥ ΚΑΙ ΠΥΘΑΪΔΟΣ ΔΕΔΕΙΓΜΕΝΩΝ ΕΝ ΤΩ ΠΕΡΙ ΙΣΟΠΕΡΙΜΕΤΡΩΝ ΣΧΗΜΑΤΩΝ”.

ΠΑΝΔΡΟΣΙΩΝ (4ος μ.Χ. αιώνας). Συναντάται κει ως Πάνδροσος. Αλεξανδρινή γεωμέτρης, μάλλον μαθήτρια του Πάππου, ο οποίος της αφιερώνει και το γ’ βιβλίο της “ΣΥΝΑΓΩΓΗΣ”. Η Πανδροσίων χωρίζει τα γεωμετρικά προβλήματα σε τρεις κατηγορίες: “ΤΡΙΑ ΓΕΝΗ ΕΙΝΑΙ ΤΩΝ ΕΝ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΝ ΑΥΤΩΝ ΕΠΙΠΕΔΑ ΚΑΛΕΙΣΘΑΙ, ΤΑ ΔΕ ΓΡΑΜΜΙΚΑ”.




Thessaloniki Arts and Culture http://www.thessalonikiartsandculture.gr

Δευτέρα 25 Ιουνίου 2018

Αγαπητέ μου απόφοιτε...


«Αυτή η βδομάδα είναι σημαντική για σένα. 
Κάθεσαι σε αναμμένα κάρβουνα και περιμένεις τα αποτελέσματα των εξετάσεων...»

Περιμένεις, και εσύ και οι γονείς σου, να δείτε τους κόπους μια χρονιάς να σε ανταμείβουν. Έχεις μεγάλη αγωνία. Δεν σε αδικώ. Θέλω να σου πω κάποια πράγματα που νιώθω πως είναι σημαντικά. Για μένα τουλάχιστον. Όποιο και αν είναι το αποτέλεσμα να νιώσεις νικητής. Μην αφήσεις κανένα να σε πληγώσει. Μην νιώσεις ότι έχασες, αν δεν πετύχεις. Τι σημαίνει αποτυχία άλλωστε; Άσε που υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να μην επέλεξες τις σχολές που πραγματικά θέλεις. Ξέρεις πόσοι αλλάζουν σπουδές; Ξέρεις πόσοι αλλάζουμε καριέρα, επειδή στα 18 μας νομίζαμε πως οι σχολές που βάλαμε στο μηχανογραφικό ήταν τα επαγγέλματα των ονείρων μας;

Συγχαρητήρια λοιπόν για το αποτέλεσμα. Όποιο και αν είναι αυτό. Είτε πέτυχες στην πρώτη σου επιλογή, είτε στην δεύτερη, είτε στην τρίτη. Συγχαρητήρια έστω και αν δεν πέρασες σε καμία σου επιλογή. Όχι, δεν ειρωνεύομαι. Να ξέρεις πως αυτή η αποτυχία θα σε κάνει πιο δυνατό. Θα σε αναγκάσει να διαχειριστείς όλους αυτούς που θα τηλεφωνούν για να μάθουν, άλλοι από αγνό ενδιαφέρον και αγάπη, άλλοι από κουτσομπολιό και άλλοι από ζήλια, τι έκανες. Θα σε αναγκάσει να αντιμετωπίσεις και τους γονείς σου. Να κάνεις το λογαριασμό. Όχι μόνον τον οικονομικό, αλλά κυρίως τον λογαριασμό των πράξεων σου. Στάσου περήφανα απέναντι σε όλους. Να φωνάξεις πως έκανες ό,τι μπορούσες, ό,τι περνούσε από το χέρι σου. Αυτή η αποτυχία, θα σε κάνει και πιο σοφό. Θα σου δώσει χρόνο να σκεφτείς. Να μετρήσεις ξανά τις επιλογές σου. Να βεβαιωθείς πως όντως αυτό θέλεις να σπουδάσεις, αυτό θέλεις να κάνεις στη ζωή σου.

Να νιώθεις ευλογημένος. Γιατί σήμερα έχει πολύ περισσότερες επιλογές από προηγουμένως. Αρκετοί από μας, πριν είκοσι χρόνια, σπουδάσαμε ότι μας έλαχε. Όπου και ό,τι περάσαμε. Τότε δεν είχαμε ιδιωτικά πανεπιστήμια. Τα δίδακτρα στην Αγγλία ήταν στα ύψη και οι σπουδές σε Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία και στις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν ήταν δωρεάν. Αν αποτυγχάναμε πριν είκοσι χρόνια, καθόμασταν έναν χρόνο, κάναμε ξανά φροντιστήριο όλη τη χρονιά και ξαναδίναμε εξετάσεις. Για να περάσουμε στην Ελλάδα ή στο ένα πανεπιστήμιο της Κύπρου.
Θέλω να σου πω πως τα καλύτερα χρόνια είναι μπροστά σου. Πως το μέλλον και το μέλλον σου σου ανήκει. Θα μου πεις αυτά τα ξέρεις, σου τα παν και άλλοι. Το ξέρω. Αυτό που ίσως δεν σου είπαν άλλοι είναι πως μάλλον δεν θα δουλέψεις αυτό που θα σπουδάσεις. Δεν θέλω να σε πανικοβάλω, ούτε να σε απογοητεύσω. Όχι γιατί δεν είχες επαγγελματικό προσανατολισμό. Όχι κατ΄ανάγκην γιατί δεν έκανες τις σωστές επιλογές. Κυρίως γιατί ο χάρτης των επαγγελμάτων αλλάζει ραγδαία. Τόσο ραγδαία, που σήμερα δεν ξέρουμε τα δέκα καλύτερα επαγγέλματα των επόμενων είκοσι χρόνων. Γι΄ αυτό σου λέω. Μην απογοητεύεσαι, και μην θεωρείς πως ήρθε το τέλος του κόσμου με μια στραβοτιμονιά.

Σήμερα είναι πολύ πιο σημαντικό να καλλιεργήσεις τις δεξιότητες σου. Να μάθεις πως θα βρίσκεις λύσεις, να μάθεις να σκέφτεσαι. Η στεγνή και στυγνή αποστήθιση αμάσητης γνώσης που σε αναγκάσαμε να περάσεις στο σχολείο ποσώς θα σε βοηθήσει. Το ίδιο ισχύει και για το πανεπιστήμιο. Έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία να καταλάβεις το πως και το γιατί γίνεται ή έγινε κάτι παρά να κάτσεις να κάνεις σκονάκι για να περάσεις το μάθημα. Έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία να καταλάβεις πως θα είσαι δημιουργικός, παρά να ψάχνεις τα σοσάκια από τους συμφοιτητές σου.

Αγαπητέ μου απόφοιτε, αγαπητέ μου δεκαοκτάρη, άνοιξε τα φτερά σου αλλά μείνε προσγειωμένος στη γη. Αγαπητέ μου απόφοιτε, να είσαι πάντα περήφανος για αυτά που πέτυχες. Και να ξέρεις, πως για αυτά που δεν πέτυχες, κάποιος λόγος θα υπάρχει. Kαλή, ενήλικη, ζωή.

 
Follow me: @dmdemetriou

Δευτέρα 11 Ιουνίου 2018

Το άγχος των εξετάσεων: Oδηγίες για μαθητές


Η εξεταστική περίοδος πλησιάζει σε Κύπρο και Ελλάδα. Περίοδος που μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολη όχι μόνο για όσους θα παρακαθίσουν τις εξετάσεις, αλλά και για τους γονείς οι οποίοι συχνά αισθάνονται ότι δεν ξέρουν πώς να στηρίξουν το παιδί τους.


Η πίεση να τα πάμε καλά στις εξετάσεις μπορεί να μας κάνει να αισθανόμαστε άγχος και αγωνία, που μπορεί να οδηγήσει σε γνωστικά, συμπεριφορικά και ψυχολογικά συμπτώματα. Είναι επομένως σημαντικό να κατανοήσουμε τα συμπτώματα του άγχους και να προσπαθήσουμε να το καταπολεμήσουμε όταν γίνεται μη βοηθητικό.

Στο πιο κάτω άρθρο θα απαντήσω κάποιες συχνές ερωτήσεις από παιδιά και γονείς σε ότι αφορά το άγχος των εξετάσεων. Έπειτα, θα δοθούν κάποιες σύντομες συμβουλές για τη σωστή διαχείριση του άγχους, καθώς και συμβουλές για τους γονείς και το πώς μπορούν να βοηθήσουν το παιδί τους σε αυτή τη δύσκολη περίοδο.
 
ΠΩΣ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΕΝΤΟΠΙΣΩ ΤΟ ΑΓΧΟΣ; 


Το άγχος είναι μια φυσική, ανθρώπινη λειτουργία που συμβαίνει ως αντίδραση στο αίσθημα της πίεσης. Το άγχος οδηγεί στην απελευθέρωση συγκεκριμένων ορμονών στο σώμα μας, κάτι που μας ενθαρρύνει να κινητοποιηθούμε (π.χ. να διαβάσουμε). Ωστόσο, όταν το άγχος αγνοείται και συνεχίζεται για παρατεταμένο χρονικό διάστημα, μπορεί να έχει αρνητικό αντίκτυπο στη σωματική και ψυχική υγεία.
 
ΓΙΑ ΝΑ ΕΝΤΟΠΙΣΕΤΕ ΤΑ ΣΗΜΑΔΙΑ ΤΟΥ ΑΓΧΟΥΣ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΡΩΤΗΣΕΤΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΣΑΣ  ΑΥΤΑ ΤΑ ΤΡΙΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ:

  1. Νιώθω το σώμα μου να δουλεύει σε εντατικούς ρυθμούς; Αλλαγή στο ρυθμό της αναπνοής, αύξηση των παλμών της καρδιάς, εφίδρωση, θολή όραση ή κουκκίδες μπροστά στα μάτια, ναυτία και κόμπος στο στομάχι, σφίξιμο μυών που οδηγεί σε αίσθηση έντασης ή ακόμη και σε πραγματικούς πόνους και τρέμουλο, διάρροια ή δυσκοιλιότητα, δερματικά προβλήματα, πονοκεφάλοι, συνεχής κόπωση, μείωση ή αύξηση όρεξης, απώλεια ή αύξηση βάρους, προβλήματα στον ύπνο και αίσθημα ανησυχίας, είναι μερικά από τα σημάδια του άγχους στο σώμα μας.
  2. Αντιδρώ με τρόπους που κανονικά δεν θα αντιδρούσα; Για παράδειγμα το να αισθάνεται κανείς πιο ευερέθιστος ή αντιδραστικος, συναισθηματικός, ευαίσθητος,  να καταναλώνει υπερβολικές δόσεις καφεΐνης και ενεργειακών ποτών.
  3. Νιώθω εκτός ελέγχου; Το να αισθάνεται κανείς ότι δεν μπορεί να αντιμετωπίσει την κατάσταση, να νιώθει απελπισμένος, ή συνεχώς ανήσυχος και υπερευαίσθητος.


ΠΩΣ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΩ ΤΟ ΑΓΧΟΣ ΜΟΥ;


Πρώτα απ’ όλα, είναι σημαντικό να θυμάστε ότι το να αισθάνεστε κάποιο βαθμό άγχους πριν τις εξετάσεις είναι αναμενόμενο και υγιές. Σας παρακινεί να κινητοποιηθείτε, να οργανωθείτε, να διαβάσετε, να λύσετε απορίες κλπ.

Η διαχείριση του μη βοηθητικού άγχους αφορά το να πάρετε τον έλεγχο της κατάστασης στα χέρια σας. Ακολουθώντας αυτά τα βήματα, μπορείτε να βοηθήσετε τον εαυτό σας να μειώσει το επιπλέον και επιβλαβές άγχος έτσι ώστε να μην νιώθετε ότι ‘πνίγεστε’:

  • Eπανεξέτασε την πραγματικότητα:  Η πιο συνηθισμένη πηγή άγχους είναι οι μη λογικές και μη ρεαλιστικές σκέψεις και προσδοκίες, συνήθως για τις συνέπειες αν δεν πετύχεις στις εξετάσεις. Αυτό συχνά ίσως να οδηγεί στο να σκέφτεσαι το χειρότερο σενάριο. Είναι γνωστό, ότι αυτό που  αναστατώνει περισσότερο τους ανθρώπους δεν είναι τα ίδια τα γεγονότα, αλλά οι σκέψεις τους για τα γεγονότα. Επομένως, το πώς σκέφτεσαι για την εξεταστική μπορεί να δημιουργήσει περισσότερο άγχος από την εξεταστική αυτή καθαυτή. Αναδιαμορφώνοντας, λοιπόν, τις σκέψεις που κάνεις μπορείς να μειώσεις κατά πολύ την ένταση που νιώθεις. Για παράδειγμα, παρά να σκέφτεσαι οτι είναι αδύνατον να πάρεις υψηλούς βαθμούς σε όλα τα μαθήματα, είναι πιο βοηθητικό να πεις στον εαυτό σου «πράγματι, ίσως να μην μπορέσω να πάρω υψηλό βαθμό σε όλα τα μαθήματα, όμως σίγουρα μπορώ να γράψω σχετικά καλά σε κάποια από αυτά». Η επαναδιατύπωση αυτή κάνει αφενός δεκτό το ενδεχόμενο πως μπορεί πράγματι να μην γράψεις όσο καλά θα ευχόσουν σε κάποια μαθήματα, αφετέρου, όμως, τονίζει πως έχεις τη δυνατότητα να καταφέρεις ένα υψηλό ποσοστό επιτυχίας. Στην περίπτωση που σκέφτεσαι ότι δεν προλαβαίνεις με τίποτα να καλύψεις όλη την ύλη, μια πιο βοηθητική εναλλακτική σκέψη είναι η εξής «έχω χρόνο να διαβάσω ένα μεγάλο κομμάτι της ύλης και θα προσπαθήσω να μάθω όσο καλύτερα μπορώ όσα προλαβαίνω». Επανεξέτασε λοιπόν τις αρνητικές σου σκέψεις γύρω από τις εξετάσεις και προσπαθήσε να θυμάσαι ότι υπάρχουν πολλά διαφορετικά σενάρια  πέραν της πλήρους αποτυχίας, και ότι αν τα πράγματα δεν πάνε όπως εσύ επιθυμείς, αν και μπορεί να φαίνεται το τέλος του κόσμου πιθανώς να υπάρχουν και άλλες επιλογές για να πετύχεις τους στόχους σου.
  • Μίλησε με φίλους, καθηγητές ή/και τους γονείς σου: Aν αισθάνεσαι ότι πνίγεσαι μην το κρύβεις, αλλά μίλησε σε κάποιον γι’αυτό. Οι πιθανότητες είναι ότι οι φίλοι σου θα αισθάνονται την ίδια πίεση και μιλώντας μαζί τους θα νιώσεις οτι δεν είσαι μόνος/η. Ζήτησε υποστήριξη από τους δασκάλους, τους γονείς σου ή από άτομα που έχουν επίσης υποβληθεί σε εξετάσεις κατά καιρούς και θα μπορούσαν να προσφέρουν συμβουλές.
  • Χαλάρωσε το σώμα σου: Πέρα από το γνωστικό κομμάτι του άγχους που είναι οι δυσλειτουργικές σκέψεις, το άγχος αποτελεί μια φυσική αντίδραση του οργανισμού μας στο σώμα. Το σωματικό άγχος όπως είπαμε πιο πάνω περιλαμβάνει συμπτώματα όπως τον αυξημένο καρδιακό σφιγμό, εφίδρωση, στομαχικές διαταραχές, δυσκολία στην αναπνοή, αϋπνία κτλ. Επομένως για να μειώσει κανείς το άγχος που αισθάνεται, πρέπει να καταφύγει και σε μεθόδους που δρούν κατασταλτικά στα σωματικά συμπτώματα. Αφιέρωσε λοιπόν λίγα λεπτά μέσα στην ημέρα για να κάνεις βαθιές διαφραγματικές εισπνοές και αργές εκπνοές καθώς η τεχνική αυτή μειώνει κατά πολύ την υπερδιέγερση του οργανισμού και βοηθά στον πιο ομαλό ύπνο. Διάθεσε λίγο χρόνο για σωματική άσκηση. Πιθανόν να σκέφτεσαι ότι τo να τρέξεις ή να γυμναστείς είναι το τελευταίο πράγμα που έχεις χρόνο να κάνεις, αλλά αφιερώνοντας 20-30 λεπτά μέτριας άσκησης καθημερινά (π.χ. περπάτημα) θα βοηθήσεις το σώμα σου να μειώσει την σωματική ένταση, να νιώσει περισσότερη ενέργεια και επίσης θα βοηθήσεις τον εγκέφαλό σου να χαλαρώσει και να αφομοιώσει τις πληροφορίες καλύτερα. Σε στιγμές που νιώθεις το άγχος σου να είναι πολύ έντονο, προσπαθήσε να φέρεις στο μυαλό σου μια εικόνα που σε χαλαρώνει και να την κρατήσεις για λίγα λεπτά ζωντανή στο μυαλό σου. Αυτή μπορεί να αφορά μια ευχάριστη προσωπική στιγμή είτε ένα όμορφο ήρεμο τοπίο (για παράδειγμα μια παραλία). Γενικώς προσπάθησε να φροντίσεις το σώμα σου κατά την εξεταστική περίοδο με σωστή διατροφή και ικανοποιητικό ύπνο.  Προσπάθησε να αποφύγεις την κατανάλωση μεγάλων ποσότητων καφεΐνης και ενεργειακών ποτών καθώς αυξάνουν τους παλμούς της καρδίας και επιδεινώνουν τα σωματικά συμπτώματα του άγχους. Εναλλακτικά προσπάθησε να τρως φρούτα, λαχανικά, ξηρούς καρπούς, μέλι κλπ.
  • Μην ξεχνάς να διασκεδάζεις (με μέτρο): Πήγαινε έξω με τους φίλους σου για λίγο να ξεχαστείς και προσπάθησε να συμμετέχεις σε δραστηριότητες που απολαμβάνεις (π.χ. μουσική ή κάποιο άθλημα).  Αυτό δημιουργεί θετικά συναισθήματα και μπορεί να βοηθήσει να πάρεις το μυαλό σου για λίγο από τις εξετάσεις, συμβάλλοντας στη συνολική ψυχική ευεξία.
  • Μην ξεχνάς να ανταμοίβεις τον εαυτό σου:  Aν δυσκολεύεσαι να συγκεντρωθείς και να παραμείνεις κινητοποιημένος/η, όρισε στον εαυτό σου μια προθεσμία και μόλις την φτάσεις, επέτρεψε στον εαυτό σου μια μικρή ανταμοιβή (π.χ. ένα σύντομο διάλειμμα, το αγαπημένο σου σνακ ή μια μικρή βόλτα). Αυτό μας βοηθά να νιώθουμε ότι πετυγχαίνουμε τους στόχους μας και μας κάνει να νιώθουμε ότι έχουμε τον έλεγχο.
  • Βάλε προτεραιότητες και οργανώσου: Η δημιουργία ενός σχεδίου μελέτης με μικρούς, ρεαλιστικούς στόχους βασισμένους σε σαφείς προτεραιότητες θα συμβάλει στη δημιουργία του αισθήματος ελέγχου και ικανοποίησης, και κατά συνέπεια στη μείωση των επιπέδων άγχους.
  •  Μείωσε την σπατάλη του χρόνου σου: Συχνά όταν αισθανόμαστε άγχος αποφεύγουμε να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση κάνοντας άλλα, άσχετα πράγματα για ώρες (π.χ μιλώντας στο τηλέφωνο, κάνοντας βόλτες, περνώντας πολύ χρόνο στο διαδίκτυο κλπ). Κατά την εξεταστική περίοδο ίσως είναι σημαντικό να ρωτήσεις τον εαυτό σου ποιά από αυτά που κάνεις σε βοηθούν να πετύχεις τους στόχους σου και ποιά όχι και να μοιράσεις τον χρόνο σου αναλόγως.

Δε χρειάζονται, λοιπόν, πολλά πράγματα για να καταπολεμήσουμε το άγχος μας. Η εξεταστική είναι μια περίοδος πιεστική. Οργανώσου, σκέψου θετικά, ενεργοποίησε το σώμα σου, ανέπνευσε σωστά και πες στον εαυτό σου ότι θα κάνεις ότι μπορείς και αυτό έχει σημασία.
 

ΠΩΣ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΩ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ;
 
Αισθάνεστε αβοήθητοι βλέπωντας το παιδί σας αγχωμένο ενώ πλησιάζουν οι εξετάσεις; Ανησυχείτε για το πώς θα τα πάνε; Ακολουθώντας μερικές απλές συμβουλές μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να αισθανθεί λιγότερο άγχος:

  • Προσπαθήστε να παραμείνετε ήρεμοι: Νιώθετε να ανησυχείτε υπερβολικά όσο πλησιάζουν οι εξετάσεις του παιδιού σας; Κρατήστε το για τον εαυτό σας! Αν και μπορεί να σας αποφορτίσει να εκφράσετε τις ανησυχίες σας για την επιτυχία των εξετάσεων του παιδιού σας, σίγουρα δεν θα βοηθήσει το παιδί σας. Αν νομίζετε ότι θα σας βοηθήσει να μιλήσετε για το δικό σας άγχος, μοιραστείτε τις ανησυχίες σας με τον σύντροφό σας ή με κάποιο φίλο σας. Προσπαθήστε να ακούτε το παιδί σας και να το ενθαρρύνετε, παρά να του κάνετε ‘κήρυγμα’ και να το μειώνετε λόγω του δικού σας άγχους.
  • Προσπαθήστε το καθησυχάσετε: Μην κουράζεστε να υπενθυμίζετε το παιδί σας ότι είστε περήφανοι για αυτόν/η, ανεξάρτητα από το πόσο καλά ή πόσο άσχημα πιστεύουν ότι θα πάνε στις εξετάσεις τους!
  • Αποσπάστε την προσοχή του όταν καταλάβετε ότι το μυαλό του είναι αλλού: Τι αρέσει στο παιδί να κάνει; Βγείτε έξω για ένα μεσημεριανό γεύμα, για σύντομα ψώνια ή ακόμα και για μια σύντομη βόλτα για να το βοηθήσετε να πάρει το μυαλό του λίγο από τις εξετάσεις.
  • Μην παίρνετε τα πράγματα προσωπικά:  Αν δείτε ότι το παιδί σας άλλαξε συμπεριφορά τον τελευταίο καιρό ή δεν διαβάζει όσο θα αναμένατε από αυτό, προτιμήστε παρά να αντιδράσετε με φωνές, να  μιλήσετε μαζί του. Ρωτήστε το τι συμβαίνει με ήρεμο τρόπο και αν μπορείτε να κάνετε κάτι να το βοηθήσετε.
  • Προσπαθήστε να είστε ρεαλιστικοί:  Μη θέτετε μη ρεαλιστικές προσδοκίες για το παιδί σας, εάν είναι απίθανο να τις πετύχει. Τα περισσότερα παιδιά δεν θέλουν να απογοητεύσουν τους γονείς τους και συχνά αισθάνονται πιο ανήσυχοι εάν νιώθουν οτι δεν μπορούν να ικανοποιήσουν τις προσδοκίες των γονιών τους.
  • Υποστηρίξτε το παιδί σας: Βεβαιώστε το παιδί σας ότι κατανοείτε το άγχος του και υπενθυμίστε του ότι είστε δίπλα του.
  • Boηθήστε πρακτικά το παιδί σας: Φροντίστε να μετριαστούν τυχόν επιπλέον εντάσεις στο σπίτι. Βοηθήστε το να διατηρεί μια σωστή διατροφή και ωράρια ύπνου.

Είναι βεβαίως αναμενόμενο να αγχώνεστε και εσείς βλέποντας το παιδί σας κουρασμένο και αγχωμένο. Προσπαθήστε να έχετε εμπιστοσύνη στο παιδί σας και να κάνετε πράγματα που όντως περνούν από το χέρι σας.

Καλή δύναμη και καλή επιτυχία σε όλα τα παιδιά!


Πηγή:
Δρ Χριστίνα Μιχαήλ,
Eγγεγραμμένη Συμβουλευτική Ψυχολόγος στο Ηνωμένο Βασίλειο
Συνεργάτης Λέκτορας στο Διδακτορικό πρόγραμμα Συμβουλευτικής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Glasgow Caledonian University της Σκωτίας

Το γράμμα που όλοι θα θέλαμε να διαβάσουμε πριν τις Παγκύπριες εξετάσεις!




Αγαπητέ Τελειόφοιτε,

Από μικρός που ήσουν, πάντα όλοι σου έλεγαν πως η τελευταία τάξη του Λυκείου είναι η πιο σημαντική απ’όλες. Σιγά-σιγά λοιπόν, γίνεσαι τελειόφοιτος και μαθαίνεις ότι ο λόγος είναι επειδή στο τέλος αυτής της τάξης δίνεις τις Παγκύπριες Εξετάσεις.

Και τότε καταλαβαίνεις τι σημαίνει “Τρίτη Λυκείου”.

Πώς να μην το καταλάβεις άλλωστε, όταν όλοι σου ψάλλουν από την αρχή πως πρέπει να πετύχεις στις  “Παγκύπριες Εξετάσεις”.Όταν όλοι είναι τόσο απαιτητικοί μαζί σου και περιμένουν τόσα από εσένα, όταν έχεις διαγωνίσματα καθημερινά και πνίγεσαι, όταν είσαι 5 ώρες την μέρα φροντιστήριο, όταν διαβάζεις μέχρι τα ξημερώματαόταν χάνεις την πιο όμορφη ηλικία της ζωής σου μέσα στο άγχος και στο φόβο μήπως και αποτύχεις σε αυτές τις εξετάσεις.

Και κάπου ο χρόνος αρχίζει να μετρά αντίστροφα για τις πιο σημαντικές (ίσως) εξετάσεις της ζωής σου. Φτάνει λοιπόν η ώρα να αποδείξεις όλα αυτά που έμαθες τόσα χρόνια. Φτάνει η στιγμή να ανταμειφθούν όλοι  εκείνοι οι κόποι σου.

Μα εσύ φοβάσαι. Ζητάς μια θέση την οποία την ζητούν άλλοι 1000, γράφεις μιαν εξέταση την οποία την γράφουν και άλλοι 8000. Κάπου απελπίζεσαι και χάνεις την αυτοπεποίθηση σου. Νομίζεις πως δεν είσαι ικανός να επιτύχεις κι αυτό σε παίρνει από κάτω. Είναι στιγμές που σου ‘ρχεται να βάλεις τα κλάματα… Και τι ζητάς; Ζητάς να ακούσεις έστω και ένα “Πιστεύω σε ‘σένα”, να βρεις ξανά το  κουράγιο σου.

Ζητάς λίγη κατανόηση, κάποιον να σε καταλάβει και να σου πει “Μη φοβάσαι, θα πάνε όλα καλά“.
Όμως,  την κατανόηση που ζητάς σπάνια τη βρίσκεις.

Είσαι λοιπόν μόνος σου μπροστά στον εφιάλτη των Παγκυπρίων! Έναν εφιάλτη που για να τον νικήσεις πρέπει πρώτα να πιστέψεις εσύ σε εσένα!

Πριν κάποια χρόνια ήμουν και εγώ στη θέση σου και ξέρεις κάτι; Σε καταλαβαίνω απόλυτα! Ξέρω πολύ καλά τι σημαίνει εκείνο το “μαύρο άγχος των Παγκυπρίων”, τι σημαίνει κούραση της Τρίτης Λυκείου. Όλοι ήταν στη θέση σου κάποτε κι άλλοι τόσοι θα είναι.

Η ηττοπάθεια και η αρνητικότητα δεν βοήθησε ποτέ κανέναν. Εσύ είσαι ένας ήρωας και τόσα χρόνια προσπαθείς και αγωνίζεσαι. Έκανες τόσα ως τώρα, γιατί να τα βάλεις τώρα κάτω; Μπορείς και θα τα καταφέρεις! Συνέχισε την καλή προετοιμασία και μην σκέφτεσαι αν αξίζει όλη αυτή η προσπάθεια σου. Σου το λέω εγώ, αξίζει και με το παραπάνω.
Βάλε το στο μυαλό σου πως θα περάσεις εκεί που θέλεις και ότι  θα είσαι φοιτητής εκεί που ΕΣΥ επέλεξες.

Τη μέρα που θα ξεκινήσει η εξεταστική να χαμογελάς – έτσι θα κερδίσεις τη μάχη σου. 

Ναι, οι εξετάσεις θα ‘ναι δύσκολες μα σε αυτές θα δείξεις τι αξίζεις. Και αν την θέλεις εκείνη την θέση στο Πανεπιστήμιο, αν την θέλεις πράγματι πολύ, σημαίνει πως σου αξίζει, σου αξίζει και με το παραπάνω.

Και θα την κερδίσεις, θα δεις πως στο τέλος, αυτό που τόσο επιδιώκεις θα γίνει πραγματικότητα.
Πιστεύω σε εσένα, πίστεψε κι εσύ!

ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ!



 Πηγή
studentlife..com.cy 

Τα μαθηματικά ως ένας ισχυρός σύμμαχος της ιατρικής


Τα εφαρμοσμένα μαθηματικά μπορούν να αποτελέσουν ένα ισχυρό εργαλείο για την πρόβλεψη της γένεσης και εξέλιξης διαφορετικών τύπων καρκίνου, σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου του Waterloo.

Η μελέτη χρησιμοποίησε μια μορφή μαθηματικής ανάλυσης που ονομάζεται εξελικτική δυναμική για να περιγράψει πώς εξελίσσονται οι κακοήθεις μεταλλάξεις  τόσο στα βλαστοκύτταρα, όσο και στα μη βλαστικά κύτταρα στον καρκίνο του παχέος εντέρου και του εντέρου

«Η αξιοποίηση των εφαρμοσμένων μαθηματικών για τη χαρτογράφηση της εξέλιξης του καρκίνου δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας στους ογκολόγους ενός είδους οδικού χάρτη, για την παρακολούθηση της εξέλιξης ενός συγκεκριμένου καρκίνου και ουσιαστικά συλλαμβάνει κρίσιμες λεπτομέρειες της εξέλιξης της νόσου», δήλωσε ο Mohammad Kohandel, αναπληρωτής καθηγητής εφαρμοσμένων μαθηματικών στο Waterloo. «Ο συνδυασμός της χρήσης των εφαρμοσμένων μαθηματικών με τις προηγούμενες ερευνητικές εξελίξεις στην βιολογία του καρκίνου μπορεί να συμβάλει σε μια πολύ βαθύτερη κατανόηση της νόσου σε διάφορα επίπεδα».

Η μελέτη διαπίστωσε ότι όταν τα καρκινικά βλαστοκύτταρα διαιρούνται και αναπαράγονται, τα νέα κύτταρα που δημιουργούνται μπορεί να διαφέρουν σημαντικά από το αρχικό κύτταρο. Αυτό το χαρακτηριστικό μπορεί να έχει ουσιαστικό αντίκτυπο στην εξέλιξη του καρκίνου τόσο με θετικούς όσο και αρνητικούς τρόπους και η χρήση μαθηματικών μπορεί να βοηθήσει στην καλύτερη πρόβλεψη της συμπεριφοράς των κυττάρων.

Η μελέτη κατέληξε επίσης στο συμπέρασμα ότι αυτός ο τύπος ανάλυσης, εκτός από την παροχή βοήθειας για την ανάπτυξη πιο έντονων και αποτελεσματικών θεραπειών, μπορεί να είναι χρήσιμος και στην πρόληψη της εμφάνισης καρκινικών κυττάρων.

«Η ικανότητα πρόβλεψης της εξέλιξης των καρκινικών κυττάρων θα μπορούσε να είναι ζωτικής σημασίας για την προσαρμογή αποτελεσματικών θεραπειών», δήλωσε ο Siv Sivaloganathan, καθηγητής και πρόεδρος του τμήματος εφαρμοσμένων μαθηματικών στο Waterloo. «Μπορεί επίσης να βοηθήσει στην αποφυγή της προκαλούμενης από φάρμακα αντίστασης που είναι γνωστό ότι αναπτύσσεται σε πολλούς καρκίνους.

«Εκτός από την πρόβλεψη της συμπεριφοράς των καρκινικών κυττάρων, αυτό το μαθηματικό πλαίσιο μπορεί επίσης να εφαρμοστεί γενικότερα σε άλλους τομείς, συμπεριλαμβανομένης της γενετικής και της οικολογίας του πληθυσμού».




Πηγή
sciencedaily.com
Εικόνα: analysisofappliedmathematics.org