Παρασκευή 1 Δεκεμβρίου 2017

Η δυσλεξία με μια άλλη ματιά

Η δυσλεξία είναι μια μαθησιακή δυσκολία που εμφανίζεται κυρίως στην πρώιμη σχολική ηλικία και αφορά το 5-20% των παιδιών παγκοσμίως. Τα άτομα με δυσλεξία δυσκολεύονται να μάθουν να συλλαβίζουν, να διαβάζουν ή να γράφουν παρά τα φυσιολογικά επίπεδα νοημοσύνης.

Συχνά τα γράμματα φαίνεται να κινούνται και να μπερδεύεται η σειρά με την οποία εμφανίζονται, με αποτέλεσμα άνθρωποι με δυσλεξία να δυσκολεύονται να διακρίνουν τη ορθή θέση των γραμμάτων ώστε να διαβάσουν σωστά την κάθε λέξη.

Δύο Γάλλοι επιστήμονες, οι Guy Ropars και Albert le Floch από το University of Rennes, υποστηρίζουν ότι μπορεί να έχουν βρει μια πιθανή αιτία της δυσλεξίας, κρυμμένη σε μικροσκοπικά κύτταρα στο ανθρώπινο μάτι, γεγονός που ίσως την καθιστά θεραπεύσιμη.

Οι επιστήμονες εξέτασαν 30 μη-δυσλεξικούς και 30 ανθρώπους με δυσλεξία και τα αποτελέσματα της μελέτης τους δημοσιεύθηκαν στην επιθεώρηση Proceedings of the Royal Society B.

Οι ειδικοί δήλωσαν ότι η έρευνα ήταν «πολύ συναρπαστική» καθώς ανέδειξε τη σχέση μεταξύ όρασης και δυσλεξίας. Δήλωσαν ωστόσο, ότι πιθανότατα να μην έχουν όλοι οι δυσλεκτικοί το ίδιο πρόβλημα.

Όπως οι άνθρωποι διαχωρίζονται κατά βάση σε δεξιόχειρες και αριστερόχειρες, έτσι συμβαίνει και με τα μάτια. Έχουμε ένα μάτι που υπερισχύει. Στους ανθρώπους με δυσλεξία οι κυτταρικοί υποδοχείς του φωτός έχουν πανομοιότυπη διάταξη και στα δύο μάτια, κάτι που μπορεί να μπερδεύει τον εγκέφαλο δημιουργώντας κατοπτρικές εικόνες.

Αντίθετα, στους υπόλοιπους ανθρώπους αυτά τα κύτταρα έχουν ασύμμετρη διάταξη, επιτρέποντας την αντικατάσταση των σημάτων από τον έναν οφθαλμό με εκείνα από τον άλλο, ώστε να δημιουργείται μία ενιαία εικόνα στον εγκέφαλο.

«Η έλλειψη ασυμμετρίας μπορεί να είναι η βιολογική και ανατομική βάση των δυσκολιών ανάγνωσης και ορθογραφίας», δήλωσαν οι Ropars και Floch. «Για τους μαθητές με δυσλεξία, τα δύο μάτια τους είναι ισοδύναμα και ο εγκέφαλός τους στηρίζεται διαδοχικά στις δύο ελαφρώς διαφορετικές εκδοχές μιας δεδομένης οπτικής σκηνής», πρόσθεσαν.

Στη μελέτη τους, οι επιστήμονες χρησιμοποίησαν μια λάμπα LED, που αναβόσβηνε τόσο γρήγορα που ήταν αόρατη στο γυμνό μάτι. Με αυτόν τον τρόπο, κατάφεραν να «ακυρώσουν» τη μία από τις δύο εικόνες στους εγκεφάλους των συμμετεχόντων που είχαν δυσλεξία, καθώς εκείνοι διάβαζαν.
Οι συμμετέχοντες στη μελέτη, ονόμασαν  αυτή τη λάμπα «μαγική», δήλωσε ο Ropars. Ωστόσο, απαιτούνται περαιτέρω δοκιμές για να επιβεβαιωθεί ότι η τεχνική λειτουργεί πραγματικά.



Πηγές


  Εικόνα: paidagogiko.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου